NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZlatanSwe
Häromdagen fick jag felmeddelande "försämrad motorprestanda" och några mil senare tändes även lampan "Fel på avgasreningssystem". Mekanikern har bytt givaren till partikelfiltret, uppdaterat mjukvaran och gjort rent partikelfiltret men felet är kvar. Hör inte direkt några konstiga ljud men bilen är riktigt slö, kommer ej över 130 km/h och accelerationen tar en evighet oavsett vilken växel jag lägger in i. Enligt verkstan kommer det felkod att laddtrycket inte är OK. Någon som har haft samma eller liknande problem eller en aning om vad det kan bero på? Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag har haft samma fel på min V50 D2 MY11 för drygt ett år sen, vid 8300 mil (nu 12300 mil). Jag beskrev det som att "Bilen tappar ork och tänder varningslampa". På verkstan kostaterade man vad felet var. Enligt kvittot från verkstan skrev man: "Felkod ECM-P200200" "Slang/rör tryckgiv partikelfilter 2 st byte" "Givare VO 31338869 2 st" "Slang VO 31338868 2 st". Kostade totalt ca 3300:-. Efter detta har den gått hur bra som hellst.
av ZlatanSwe
Tack för svaret Johan.Senast idag fick jag partikelfiltret utbytt men felet är kvar, efter 3 gånger på verkstan. Nästa tid på verkstan är om 3 veckor; vad tycker ni, är det lämpligt att köra bilen fram till dess eller bör den stå parkerad?
av getsome
Kolla så slangarna som går från partikelfiltret till givaren inte har gått av precis där den kopplas på röret på just filtret , jätte vanligt att dom spricker där och då får du detta felet. Det går hur bra som helst att ta en vanlig bränsleslang och ersätta dessa med eller en silikonslang. Lyft bilen och ryck lite I slangarna , får du den ena I handen så har du hittat felet.
Användarvisningsbild
av fjohan82
ZlatanSwe skrev:Tack för svaret Johan.Senast idag fick jag partikelfiltret utbytt men felet är kvar, efter 3 gånger på verkstan. Nästa tid på verkstan är om 3 veckor; vad tycker ni, är det lämpligt att köra bilen fram till dess eller bör den stå parkerad?
Jag körde min bil när jag behövde den (mao varje dag). Lätt på gasen, så gick det ganska bra. När den slöade ihop räckte det att stanna och ha tändningen avslagen nån minut så gick den som vanligt ett tag igen. Men man gör som man vill.

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]