NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#871630
Finns det inga bra verkstäder med duktiga mekaniker som med kunskap och erfarenhet kan felsöka en bil, istället för att enbart förlita sig på dator och gissningar.
Har varit på Upplands motor, 3 olika av bra bils verkstäder, Meca, osv men inget konkret svar, inget av reparationerna har hjälpt min bil att funka som den ska. Bara slöseri med tid/pengar.
Är själv inte så kunnig med bilar, men har läst mycket här och påpekat de termer som jag lärt mig här men dom blir bara stumma och har inget att komma med.

Problemet är att bilen regenererar hela tiden, drar 1.0l/mil, tok rusar..
Har haft tråd angående det tidigare, fått mycket hjälp av er. Förstått mig på teorin men behöver hitta någon kunnig för att sköta det praktiska.. Vem??
#871651
Hej
Att hitta en bra mekaniker som kan hjälpa dig med ditt problem är inte det enklaste, oftast beroende det på vilken bil du har. Är det en 1,6 d eller 2,0 d PSA diesel så är det nog tyvärr så att ingen vill ta i den då det inte är en äkta Volvo motor under huven. Dock finns det olika sätt att lösa det på lagligt eller olagligt om det visar sig att det inte går att fixa på ett enkelt vis genom verkstadsbesök Det finns två kriterier för regenerering, 1 ) en modell i mjukvaran räknar upp sot mängd och bestämmer sig att regenerera då en nivå uppfyllts. 2) Det andra är en difftryck sensor som säger till när filtret är fyllt och dags för regenerering. Lagliga vägen är ny mjukvaru laddning och eventuellt byte av DPF till en begagnad eller ny för att se om det hjälper. Kanske är filtret så slut att det inte klarar att regenerera längre. Olagliga vägen är att se till så att inte bilen hamnar i regenerering enligt alternativ 2. Rakt rör istället för DPF med difftrycksensorn nedflyttad och uttag. Då känner inte sensorn av någon fyllnad och filtret kommer inte regenerera enligt punkt 2. Detta skulle även då vara en felsökning dock på olagligt sätt men kanske ger dig svar och hittar ditt problem.
#871862
Hej
Som sagt olagligt att plocka bort filter. Finns två andra viktiga saker att kolla upp som nästa steg. Är du helt säker på att dina laddtrycksrör är helt täta? Skulle du ha en spricka eller hål så innebär det att motorn går med för lågt laddtryck och fyller ditt filter med soot omedelbart. Sådant kan kollas upp med adapter och tryckluft i insuget och att man pluggar avgasröret bak. Trycksätt hela motorn vid turboinloppet med 1bars tryck och hittar du en läcka så har du svaret. Oftast har bilen dessutom blivit markant tröttare om du har en läcka i systemet, värt att kolla upp och kostar inte många spänn. Hittar du inget där så hade mitt nästa steg varit att undersöka luftmassmätaren. Den kan vara kass och ge dig skev bränsle/luftblandning och kan vara orsaken till ditt problem dvs fyller ditt filter väldigt snabbt. Råder dig inte att köpa ny, utan köp begagnad eller låna om du känner någon och prova dig fram. Luftmassmätaren kan möjligen vara ditt grund problem, som ger andra följdfel, precis som laddtrycksrören.
#871902
Hade du betalat rörmokaren om röret fortfarande läcker?

Säg åt dem du har betalt för att fixa det och inte lyckats och ta reda på vart det problemet föreligger. Det är de som ska lösa problemet som du betalat dem att fixa. Lyckas de inte får de försöka igen. Slå en pling till dem och när de slingrar sig ställ samma fråga igen. När de svarat svävande igen frågar du snällt samma fråga igen. Får du inget svar så ring dagen efter igen och så vidare tills de tröttnar och tar in bilen för att fixa den på riktigt.

Förstår att du har lite tid att lägga på detta ärende men vissa måste man trötta ut. :wink:
Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]

Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.