Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hej!

I höstas körde jag med bilen, en 244 GL B21A 1980, på landsväg i hastigheter ca 90-110 km/h i samma omständigheter som idag dvs soligt och ca 25 grader ute. Tempen blev ganska hög, säg 75% av "spannet" på mätaren men höll sig där ganska stadigt vilket jag antar är för att luften kyler ganska bra när det går fort.

Idag däremot var det som sagt lika varmt och soligt men då var det hastigheter kring 50-80 km/h (i princip aldrig under 50 förutom i korsningar och rondeller förstås) där tempen bara ökade och ökade. Ingen hård körning eller så. Tempen klättrade sig rätt högt och när jag sen hamnade i kö i 10 minuter gick den upp på det röda området på mätaren. Stängde av motorn när jag kunde och parkerade bilen när jag kom mig ur kön.

Kan även tillägga att jag även märkt att tomgångsvarvtalet varierar med motortempen, ifall det kan vara något relevant symptom. I vanliga fall när motorn är jämnvarm har det hamnat på 1100 RPM mot för "normala" 850-900 men idag när tempen var nära det röda var tomgången snarare 1300-1400.

Termostaten antar jag är okej eftersom kupéfläkten har levererat mig väldigt bra värme hela vintern. Motorn är dessutom bytt ca 2009-2010 på Volvo av förra ägaren pga att den förra skar, så den nuvarande motorn har mig veterligen inte gått särskilt långt (under 1000 mil sedan bytet tippar jag på därtill).

Edit: Ja, det finns förstås kylarvätska så det räcker. Ganska precis mittemellan max och min i tanken. Drog även åt locket på expansionskärlet lite extra för någon dag sedan pga att det pyste och lät där tidigare när motorn blivit varm (=inte tätt?). Nu pyste det ingenting iallafall.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
dålig kylare det mesta av cellerna borta med andra ord blir som mjöl om du drar lite med fingret på dem
dålig cirkulation i kylare spola ur med trädgårdsslang.
tar du dän termostaten kan du spola ur hela motorn med.
kylar locket kan vara dåligt finns en ventil i det så vitt ja vet ett nytt är inte dyrt.
har du bakelit plattan mellan fugge insug på.
har du fast fläkt mao den utan slirkoppling?
tomgången kan vara tjyvluft insug troligen men bakelit plattan ska du ha den leder bort lite värme från fuggen:.
ur tappning kylvätska ska ske kall och ingen propulen glykol till lättmetall.
lite förslag nu kommer ja inte på nå mer just nu.

hasse.
av Schmoyoho
Lite osäker på var jag ska börja nu bara... Om jag tappar kylvattnet kan jag spola kylaren men tappar jag kylvattnet kan jag väl lika gärna byta termostaten när det är ute? Eller är det något jättejobb att byta termostat? Känns ju som att man lika gärna kan byta den isf. Vet inte om fläkten har slirkoppling. Hur påverkar det min motortemperatur i det här fallet?
av DandanRacing
regeeN skrev:Lite osäker på var jag ska börja nu bara... Om jag tappar kylvattnet kan jag spola kylaren men tappar jag kylvattnet kan jag väl lika gärna byta termostaten när det är ute? Eller är det något jättejobb att byta termostat? Känns ju som att man lika gärna kan byta den isf. Vet inte om fläkten har slirkoppling. Hur påverkar det min motortemperatur i det här fallet?
Tappa ut kylvattnet och spola motorn i båda riktningarna. När jag skulle spola min 945 så hittade jag ett tips om att man kunde tömma i lite maskindiskpulver i kylarvattnet och sen köra några mil för att efteråt tömma och spola systemet NOGA.. Lossa även slangarna på värmepaketet in i kupen o spola det mot båda håller för där brukar det samlas skit.
OBS att man måste ta ett bra maskindiskmedel som garanterat löser sig i vattnet vilket vissa inte ens gör i en vanlig diskmaskin tex ica basic o liknande lågprismärken. annars kan man blanda pulvret på diskbänken i en flaska med varmvatten så man är 100%säker på att det har blandat sig innan det åker i bilen.

Termostaten sitter där övre kylarslangen går in i blocket, sitter fast med 2st M6 muttrar. mitt tips är att köpa lite packningssilikon samtidigt då det nästan garanterat är oxiderat därinne(har varit det på alla jag öppnat).
Bild

Om det sitter en aluminium grej på fläkten så har du slirfläkt
som denna
mot motorn
Bild

Från motorn
Bild

Alla bilder lånade från google.

/andreas
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
de kan fastna när de pajjar men inte säkert kan slira med
det är möjligt att ts inte har en sådan utan en vanlig
det ser han lätt.

Med vänlig hälsning hasse
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
av Schmoyoho
Jag känner igen fläktbilderna från min bil så slirkoppling är det mest sannolikt (dock nyfiken på vad det innebär mer konkret... Att fläkten bara ökar med motorvarv men minskar genom att den "självbromsar"?). Jag har inte kollat den ännu men senast motorn gick med öppen huv snurrade den allt, och det är betydligt mer nyligen än symptomen.

Planen är väl att både byta termostat och att spola när man ändå håller på. Jag förstod dock inte vad som menas med att spola motorn i "båda riktningarna"...? Jag tänkte mig att tappa kylvattnet och köra genom med maskindiskmedel och nytt vatten för att sedan byta ut diskmedelsvattnet med nytt vatten 2-3 ggr... Eller är det bara att spola på rakt in i motor resp kylare med trädgårdsslang?
av rid54
Slirkopplingen är väl vad jag förstår "temperaturstyrd"; dvs om navet värms upp av varmluften genom kylaren så nyper kopplingen så att fläkten snurrar med. När det svalnar lite släpper kopplingen och fläkten saktar av. Allt för att spara motorkraft... Om kopplingen (ofta nån sorts särskild typ av visko-koppling) tar slut lär fläkten inte funka som den ska (slirar även när den borde snurra).
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
regeeN skrev:Jag känner igen fläktbilderna från min bil så slirkoppling är det mest sannolikt (dock nyfiken på vad det innebär mer konkret... Att fläkten bara ökar med motorvarv men minskar genom att den "självbromsar"?). Jag har inte kollat den ännu men senast motorn gick med öppen huv snurrade den allt, och det är betydligt mer nyligen än symptomen.

Planen är väl att både byta termostat och att spola när man ändå håller på. Jag förstod dock inte vad som menas med att spola motorn i "båda riktningarna"...? Jag tänkte mig att tappa kylvattnet och köra genom med maskindiskmedel och nytt vatten för att sedan byta ut diskmedelsvattnet med nytt vatten 2-3 ggr... Eller är det bara att spola på rakt in i motor resp kylare med trädgårdsslang?
fläkten fungerar som rid54 säger. är den pajj så brukar den för det mesta vara fast hela tiden enl vad jag sett kan även vara att den bara slirar som rid54 säger. vad gäller spola motorn skulle (jag) nog köpa en flaska ren görning på tex mekonomen hälla i det i bilen köra (fråga om det är så ännu) köra nån stund på kvällen svalare då håll koll på tempen låt kallna töm ur ta dän termostaten mer om termostaten sen.
spola från båda hållen får du göra utan termostat jag har spolat genom termostat hålet o nedre kylar slang på motor åt båda håll
du får spola en stund åt vardera hållet borde även gå att spola där värme paketets slangar suttit baksida topp. termostat husets muttrar kan ibland vara fast rostade om så är fallet börja med att smörja dem med rostolja
typ ett par dagar före vanlig olja på slutet att nån pinnbult går av vill du inte.
kylaren om den är bra i cellerna så är urspolningen från båda hållen där med inga slangar kopplade till motorn.
värme elementet måste spolas med som sagt lossa slangarna från motorn försiktigt så att inte värme elementet skadas
de kan sitta som fan änvand tex lite 5-56 Silicon sprej. det kan vara (möljigt) att de sitter så man får snitta dem på längden i båda ändar med skarp
rakblads kniv kolla så att det finns nya först isf mao innan du gör nått alls. fläkten kan kollas om den snurrar tyngre när allt är varmt då är den bra.
följ anvisningarna på rengörnings flaskan.
att meka med en riktig bil som du har är inte så kompliserat bara jobbigt men det e ju jag :mrgreen:
bättre än så här kan jag inte förklara tyvär.
det är möjligt att ja glömt nått lik förbannat där kan väl andra fylla i med åsikter o dyligt
stavninga får du med på köpet hasse.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.