Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
Handbromsen fungerar bra men jag har märkt att jag måste dra handtaget 9-10 hack för att det ska ta. Jag har läst i 740 Haynes Rep Boken hur man gör detta, men det stämmer inte riktigt in på min bil. Kanske för att min är mer som en 940, jag vet inte. Hur som helst, så tog jag loss kåpan över handbromsen och såg då en stor gråsvart plast mutter i främre änden av handbromshandtaget mot instrumentpanelen. I andra änden mot ryggstödet och bälteslampan så finns en annan guldfärgad mutter. Hur ska jag göra med dessa muttrar för att spänna handbromsvajern nu?
av NilsO
Man tar bort askkoppen på baksidan av armstödet. Sedan tar man bort bakstycket med bältesvarningslampan genom att försiktigt bända de två plastflikarna i nederkant av uttaget för askkoppen uppåt, och dra i nederkant av bakstycket. Där bakom sitter en plastmutter utanpå vajerhöljet. Man vrider den medurs för att spänna vajern.

(Detta är alltså det enda man behöver göra – ta bort hela kåpan behövs inte. Enda verktyget som behövs är något att bända upp de två spärrflikarna med.)
Senast redigerad av 2 NilsO, redigerad totalt 0 gång.
Jag har inget direkt svar, mer än var som står i boken.Tryck fram låsfjädern eller dra tillbaka vajerhöljet. Jag kommer inte ihåg. PV,Amazon, 140 och till viss del 240 kan jag skruva ihop med förbundna ögon men 740 har jag bara min egen 740 att jämföra med och det är 5 år sedan jag bytte handbromsen. Men jag justerade "på mitt eget vis" i höstas. Jag är ju "van vid" att justera i bakhjulen så när jag "hade nere" bromsarna i samband med att jag bytte till vinterdäck så plockade jag ner handbromsen också. Jag tog och klippte ut remsor av bladmässing och lindade några varv runt staget mellan backarna. Lite pyssel för det ska ju vara så att bromsskivan precis går att få på. På detta vis slipper man sämre och sämre bromsverkan på grund av att hävarmen kommer längre ut. Jag vet att man kan köpa justeringar att sätta i, men detta jobbet kom helt plötsligt.

Mvh
Lennart
av sicnarf
Tack för era tips. Men NilsO, jag förstår när du säger att man inte behöver ta loss kåpan. Man kommer åt plast muttern längst fram på handtaget genom att sticka in handen genom askopps/bälteslampshålet. Är det denna plast mutter jag ska dra medurs? Vad är det för guldfärgad metal mutter då i den andra änden mot ryggstödet till? För den går också att vrida. Har kollat på nätet och dem pratar om att lossa en mutter och spänna den andra. Och sedan spänna den första igen. Men det är fel då alltså? Läs här NilsO för en 940 av 94 års modell.

The adjustment mechanism consists of two parts: a locking sleeve, and an adjusting bolt. The adjusting bolt protrudes from the locking sleeve. If you wish to tighten up your brake cable, turn the adjusting bolt counterclockwise using a 17 mm open-end wrench while holding the locking sleeve stationary. A turn or two should do it. The Haynes manual prescribes a recommended tension of 3-5 clicks. When you're finished, turn the locking sleeve clockwise until snug to secure.

The result is a parking brake which locks securely with minimal travel. :)
av sicnarf
Är det olika för olika 740 och 940 då? För i denna 740/940 USA Volvo Forum säger de att man ska lossa en mutter och spänna en annan. Och spänna den första igen sen. Men jag fattar inte vilken som är vilken för det verkar stämma in på min handbroms då jag har dessa 2 muttrar.
av NilsO
Bild

Jag är lite för lat för att gå ut och fotografera själv, så jag lånar en bild :)

Askkoppen och bakstycket är borttagna, och du ser den vita muttern som man spänner på där. Bilden är tydligen från en 740 -88, men det ser likadant ut på senare 740 och på 940.
av sicnarf
Jaja minsann, det gick på 2 minuter. Och det var så enkelt. Och så krånglar de till det på alla dessa forum som jag googlat och kollat på. Nu tar det på 6-7 hack. Tack så mycket NilsO, du är en ängel.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]