Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kawak
#869435
Hallå alla.
Är inne på att handla lin första Volvo då jag är trött på min törstiga Saab som dricker för mycket!

Bilen är en -02a, med automat låda.
Gått 39k mil
Kamrem,vattenpump olja osv är nyligen bytt.
Växellådan har blivit utbytt och även oljan i den.

Jag får den för kompispris, 25k vilket verkar vara en aning billigare än många andra.

Vilka vanliga fel skall man kolla efter?
Känner mig en aning osäker med tanke på miltalen.
Senast redigerad av 2 Ticken, redigerad totalt 0 gång. Anledning: Fixade till rubriken.
Användarvisningsbild
av SvenB
#869455
Du är på fel forumsdel. Denna är för 850/V70 före 00. Men för övrigt är det svårt med råd. 39 000 mil är många mil, men behöver inte betyda att det är något fel om bilen skötts.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#869472
Haka inte upp dig på milen, gå på hur bilen känns, hur den är skött, vad som är bytt osv osv istället.
Det enda som är klassiskt på "långmilare" är ju att förarsätet är slitet/nedsuttet, men det är ju rätt självklart. 39k är f.ö. inte sååååå mycket.

Och som redan nämnts, här diskuterar vi riktiga bilar, inte nå nyare skräp :wink:
av kawak
#869503
Oj, ja nu ser jag att det är fel forumsdel!
Såg inte att det fanns ett "forum" till, skyller på liten telefpnskärm! :oops:

Så om den känns vettig i styrning, går fint på vägen & om lådan går fint så känns det som ett givet köp?

Var tydligen en del bytt genom åren, fanns lite kvitton som jag skulle få se!

Hur är det med trimma dessa motorer?
Tänkte mig en kcrbox eller liknande!
Användarvisningsbild
av Ticken
#869572
Flyttar till Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90

/Ticken
Användarvisningsbild
av SvenB
#869611
kawak skrev: Hur är det med trimma dessa motorer?
Tänkte mig en kcrbox eller liknande!
Det skulle jag avstå ifrån. 39 000 mil är ändå 39 000 mil. :D
Användarvisningsbild
av milktrucker
#869625
Chassit är säkert ok, men motorn, lagringar och fjädring är det som kommer närmast.

Och som sagt, sätena i P2'orna är känsliga i tyget och skinnet.

Och du måste vara helt 100 på att lådan är bytt, för är den inte det så är den första delen att krångla med de milen.
kolla även hur kompressionen är på cylindrarna när den gått så långt.
tänk även på att lagrena i motorn gått en bit.
och kolla att AC'n kyler!
av kawak
#869686
Var & tittade innan.
Motor & låda gick jättefint!
Kaross/ styrning osv kändes också bra, jag rattade massa på en raksträcka och det kändes jätte fint, t.o.m. bättre än på Saaben!
Massa saker bytt genom åren, så han har tagit hand om den verkar det som.


Visst, lite skönhetsfel finns ju. Inga allvarliga eller svåra.
Sen fanns följande fel:
När man drar handbromsen, måste man backa för att få den att släppa.
Vänster bakdörr går inte att öppna innefrån.
Servicelampa airbag (eller vad det står) troligen någon sladd under sätet.
PÅ multiremshjulet, ni vet den yttersta kanten, där fattades det lite från hjulet. JUST de är den största avskräckningen, för jag vill ju inte åka på att byta det med en gång.. Allting sånt byttes vid 32k mil (gått 39 nu) Det finns nog ingen chans att den börjar vandra, men ändå!


Han va osäker på om skatten var betald (hans fars bil)
Är den inte de, så ger jag max 20k!
Och även om den är det och jag betalar 24k så känner jag mig osäker pga den skall besiktas i oktober. Vill helst ha nybesiktat..
Men det kanske också är lite överpris?, jag vet inte.. Den är ju därimot billigare än de andra få V70 d5or här runt Blekinge!

Minns inte till 100%, men jag har för mig att[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Lyfte i dragkroksfästet, gick hur bra som he[…]