NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Min V50 1.8F-09 har ett störande problem i att när jag kör på höga varv eller kör på t.ex motorväg och släpper gasen så skorrar det eller vibrerar det från växelspaken (tror jag). Skorrandet försvinner inte om jag tar tag i den, så min tanke är att problemet sitter längre ner.

Är det någon som kan tänka sig veta vad det är och om det går att åtgärda?

//Filip
Vet inte om detta är samma så klart men har haft ett liknande ljud.

Det slutade ett tag om man la ett finger på växelspakens damask på vänstersidan. Efter någon dag kom det tillbaka och upptäckte då att det även slutade en stund om man tryckte in handbromsknappen och släppte den igen. Det visade sig vara en bricka på växelspakens stag som sitter framför växelspaken som vibrerade. Hann inte åtgärda det dock då jag några dagar efter upptäckten bytte ett kass hjullager som "orsakade" extra vibrationer.

Om det är detta så kanske de kan åtgärdas med fett?
Har markerat med röd ring vad som lät i mitt fall nedan.

För att lossa damasken tog jag fingrarna vid pilen och tryckte in de lite mot mugghållarna och drog rätt upp.
Bild

Denna vad jag kallar för "ring" som är inringad var det som förde oväsen.
Bild

Man ser det alltså lätt. Man kan ju lossa damasken innan avfärd för att sedan under färd när det låter känna och klämma lite där för att se om du har samma problem som jag hade.

Hur som, hoppas det löser sig och skriv gärna hur det går.
Kan meddela att jag inte hittade något fel.

Nämnde detta problem när jag servade bilen på Volvo-verkstaden förra veckan. Inte heller han kunde hitta problemet. Han smörjde in länkaget men utan resultat. Nästa steg var att riva ur allt ner till växellådan och byta till nytt hela vägen upp till spak vad jag förstod det som. Har inte besämt hur jag ska göra. Kanske ska testa med någon annan verkstad...
Är det ett metall mot metallljud eller metall mot plast och så vidare?

Ta med en vän som kan lyssna när du kör, eller tvärt om. Så en kan koncentrera sig på körningen och den andra lyssna vart det kommer ifrån. Men ta det försiktigt så inget händer er :)
Micce1980 skrev:Har markerat med röd ring vad som lät i mitt fall nedan.

För att lossa damasken tog jag fingrarna vid pilen och tryckte in de lite mot mugghållarna och drog rätt upp.
Bild

Denna vad jag kallar för "ring" som är inringad var det som förde oväsen.
Bild

Man ser det alltså lätt. Man kan ju lossa damasken innan avfärd för att sedan under färd när det låter känna och klämma lite där för att se om du har samma problem som jag hade.

Hur som, hoppas det löser sig och skriv gärna hur det går.
Jag har ett liknande skorrande metall ljud i min vissa gånger när jag kommer upp emot 90-110, det låter som att det kommer någonstans ifrån växelspaken, när jag drar den lätt åt höger så slutar det skorra, jag misstänker att det är samma pryl som du hade mecklat med Micce1980, men vad gjorde du åt saken? Du skrev aldrig hur du löste missljudet? :P
Jag behövde ju inte åtgärda det. :wink:

Skrev detta ovan: "mån 26 maj 2014, 19:09 Det visade sig vara en bricka på växelspakens stag som sitter framför växelspaken som vibrerade. Hann inte åtgärda det dock då jag några dagar efter upptäckten bytte ett kass hjullager som "orsakade" extra vibrationer."

Har alltså inte hört detta ljud sedan hjullagerbytet.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw