Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Ni som plockat ned o rengjort oljefällan, när ni demonterade den svarta "lådan" , kunde ni då konstatera att någon av de två kanalerna var igensatt? Ifall, in-kanalen eller oljereturen? ..förmodligen oljereturen antar jag.

( Jag har idag hittat på en egen lösning för rengöring, inte säkert det fungerar, kanske inte någon ny lösning dock. Hur som helst, jag demonterade inte oljefällan, för tidskrävande på min bil då jag har EGR. Jag testa först med tryckluft som andra tipsat om, men det hjälper ev. inte eftersom troligtvis är in-kanalen inte igensatt, då kommer all tryckluft cirkulera mer eller mindre problemfritt, om man inte har en superduper-trycklufsmaskin som kan pressa väldigt mkt luft på en gång. Jag testade luft, men fick liksom inget större motstånd, luften blåste upp i oljelockshålet. (Använde tryckluft som finns i okq8´s GDS-hallar)

Körde nu en motortvätt genom att hälla en en anpassad vätska i motorn, körde motorn i 10 minuter (enligt instruktion) Detta för att hoppas på att det kanske ångas upp lite av detta medel in i oljefällan. tappade sedan all olja.

Steg 3 så hällde jag i ca 1 liter avfettningsmedel i oljefällan, o skulle det nu vara igensatt i någon av kanalerna så kanske proppen kunde lösas upp en del, väntade 5 minuter. Steg 4 hällde jag i 3 liter diesel, första 1,5 liter hällde jag i med full fart, resterande hällde jag i lite långsammare. Tappade sedan all diesel. Fyllde på ny olja o nytt filter.

Nu är det för tidigt att avgöra om jag lyckats göra rent vevhusventilationen, måste ur o köra lite mer. (Jag har haft en del indikationer på att min vevhusventilation inte var helt fungerande)

Jag har(eller hade) övertryck i vevhuset. Mkt avgaser från oljestickan, läckande ny ventilkåpspackning, läckande olja från oljelocket. Är det inte oljefällan så är det taskiga kolvringar )

Hade nere min förra helgen, samma symptom som du men den var inte igensatt för 5 öre. Rengjorde den med kemisk bensin, tryckluft etc. Aset läcker fortfarande olja och ryker ur oljestickan. Vete fan varför... :/
Zeus skrev:Hade nere min förra helgen, samma symptom som du men den var inte igensatt för 5 öre. Rengjorde den med kemisk bensin, tryckluft etc. Aset läcker fortfarande olja och ryker ur oljestickan. Vete fan varför... :/
Jag var ute o körde idag och varvade ur lite ibland och jag såg ingen olja längre på ventilkåpans överdel. Måste dock göra en motortvätt utvändigt för att helt kunna konstatera att inte ventilkåpspackningen läcker också. Avgaserna från oljestickan har jag kvar, men ytterst lite, gasar man till så kommer en liten pust av rök men inte mkt. Lägger jag en plasthandske på oljelockshålet med tomgången på så beter sig handsken korrekt, den både blåset ut o suger in samtidit, fick tom hålla kvar handsken annars hade den åkt ner i hålet :-)-) Så jag tror min rengöring gav resultat. Men ser jag läckande ventilkåpspackning o oljelocksläckage framöver så kommer jag göra ett kompressionstest på cylindrarna - det kanske du skulle behöva göra nu. Vad jag lärt mig på forumet så beror övertrycket på antingen igensatt vevhusventilation eller att den förbränning som sker i cylindern läcker förbi kolvarna/kolvringarna ner i vevhuset.
BlåVolvo skrev:
Zeus skrev:Hade nere min förra helgen, samma symptom som du men den var inte igensatt för 5 öre. Rengjorde den med kemisk bensin, tryckluft etc. Aset läcker fortfarande olja och ryker ur oljestickan. Vete fan varför... :/
Jag var ute o körde idag och varvade ur lite ibland och jag såg ingen olja längre på ventilkåpans överdel. Måste dock göra en motortvätt utvändigt för att helt kunna konstatera att inte ventilkåpspackningen läcker också. Avgaserna från oljestickan har jag kvar, men ytterst lite, gasar man till så kommer en liten pust av rök men inte mkt. Lägger jag en plasthandske på oljelockshålet med tomgången på så beter sig handsken korrekt, den både blåset ut o suger in samtidit, fick tom hålla kvar handsken annars hade den åkt ner i hålet :-)-) Så jag tror min rengöring gav resultat. Men ser jag läckande ventilkåpspackning o oljelocksläckage framöver så kommer jag göra ett kompressionstest på cylindrarna - det kanske du skulle behöva göra nu. Vad jag lärt mig på forumet så beror övertrycket på antingen igensatt vevhusventilation eller att den förbränning som sker i cylindern läcker förbi kolvarna/kolvringarna ner i vevhuset.
Skönt att höra. Dock så har det en gång läckt från ventilkåpspackningen så är den ju förbrukad, skulle nog bytt den i vilket fall som.
Ang kompressionsprov så har jag tänkt på det länge, men vet inte var man gör det och ingen jag känner har utrustningen :???:

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]