Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RMH
Har en 740 med B230F som har börjat gå riktigt illa. Det började för några dagar sedan att den inte startade alls, nu går den igång men dör ibland (vid låga varv speciellt verkar det som) och varvräknaren rycker och hoppar hela tiden.

Såg att det blev överslag vid tändspolen så testade att byta den. Överslaget försvann men bilen går lika dåligt ändå.

Tändstift och tändkablar, sopparelä, fördelarlock och rotor bytte jag i januari. Kört cirka tusen mil sedan dess. Tog av fördelarlocket, rotorn såg lite sotig ut men rengjorde den.

Tacksam för tips på vad jag kan testa... är ganska usel mekaniker kan tilläggas...
Användarvisningsbild
av RMH
Tack, ska kolla!
Men vad jag förstår har jag hallgivare, i fördelaren, och isåfall ingen vevaxelgivare? Har en tidig -88A.

Tycker dessutom det låter som att det "surrar" lite extra mycket, underifrån, när man står utanför bilen. Samt att det luktar rätt mycket soppa ibland. Så började fundera lite på soppapump eller liknande. Fast det kanske inte ger såna här symptom direkt?
RMH skrev:Såg att det blev överslag vid tändspolen så testade att byta den.
Är det överslag vid tändspolen så kan det betyda att det är "dåligt" längre fram. Gnistan hoppar ju på det lättaste stället. Det hade kanske räckt med att torka rent där och kolla så alla kablar, lock och sådant är 100%. Det har kommit fram (på forumet) att kvaliteten på just lock och rotor ibland kan vara riktigt dåligt. Kolla hur stiften ser ut först (sotiga, blöta?) och kolla så det är rätt stift

Mvh
Lennart

Går det att lägga till nya nycklar med […]

Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]

Bor du i en storstad? Åk då till en li[…]