Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Köpte fördelarlock och rotor till min 940 -98 på biltema.
Fördelarlocket passade utmärkt men rotorn gick inte att få dit. Original bosch mäter 10mm invändigt från metallbiten till plasten.
Biltemas mäter 9mm? Jag tog i lite och då sprack rotorn. Någon som varit med om liknande med deras rotor för 940?
Eller har personalen gett mig en rotor till en annan modell?
Det kommer såklart bli en ny rotor från volvo om passformen är så felaktig.

Behöver inte få reda på att biltema är skräp eller att man får vad man betalar för.

Vissa delar köper jag hos volvo och vissa hos biltema.
Detta är dock första problemet jag stött på med en biltemadel.
Svarar på en gammal tråd men jag köpte i fredags ett fördelarlock och rotor till min B230FK på Biltema.
Var nere i garaget och bytte det idag men efter det startade inte bilen, Då skiftade jag tillbaka till mitt gamla lock och rotor (Bosch) som suttit där sedan 1998 och då startade bilen direkt.
Efter det gav jag Biltema locket och rotorn en ny chans men motorn tände inte till överhuvudtaget, Mätte upp locket och rotorn med en multimeter och det är ledning mellan dom olika anslutningarna och kontaktytorna på rotor och fördelarlock som det ska.
Däremot så är tillverkningsprecisionen på Biltema rotorn och locket rena skämtet, Rotorn glappade på axeln och styrstiftet inuti rotorn för fördelaraxeln är 1/10 så stor som på Bosch rotorn.
Läste tidigare på forumet att det förekommit Bosch tändnings delar på Biltema, Dessa som jag fick är inga Bosch eller Beru kopior utan det är det värsta kina skräpet jag sett.
Ska reklamera grejerna imorgon och begära pengarna tillbaka, För 150kr mer så för jag man ju ett nytt BOSCH fördelarlock
Ibland är man dumsnål på fel saker, Kan inte tänka mig att driftsäkerheten och livslängden är i närheten av BOSCH delarna.
Ja även jag har dålig erfarenhet av Biltemas lock. Jag köpte nytt lock och rotor för 1 år sedan och körde 2 veckor sedan stannade bilen. Det var nästintill ingen kontakt mellan ingående stift och stiftet som trycker mot rotorn. Sedan köpte jag ett Borsch orginal för det är surt om bilen blir stående...

Bra av Biltema dock som tog retur utan kvitto!
Tysta sommardäck V90

Primacy 5 får ju annars väldigt bra […]

Mät spelet på kompressorn är nog[…]

Hej! Någon som kan ge tips om vad som &aum[…]

Ett annat sätt är att se det som param[…]