Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Hej

Rätt så nybiten volvoägare och mina gamla bilar har mest varit runt 15 000-40 000 klassen, men nu har man
väl vuxit upp och insett att man vill sitta bra och köra bekvämt, dvs det blev en volvo =)
Känns som man ständigt hittar ständigt nya funktioner och lampor i bilen, gröna lampor i taket och bakom konsolen ect.

Men nu till min fråga, detta är min första bil med motorvärmare, den har inte kupevärmare och inte något uttag, utan som
jag förstått det så kopplar man ström till uttaget på sidan och sedan är det en värmare som värmer upp motorn, men hur fungerar
det med styrning av påslag? Bilen är inte av den typ att jag kan sätta timer i menyerna vad jag kan se, utan det verkar bara vara så
om man har en motorvärmare som går på disel.

Hur gör ni andra? Är det en extern timer i vägguttaget som gäller och där ställer man in att bilen t.ex. ska gå mellan 5 och 8 på morgonen
så den är lagom varm när jag kommer ut till parkeringen? För jag antar att motorvärmaren går igång så fort man laddar på ström i uttaget?
Användarvisningsbild
av SvenB
För elvärmare är det extern timer till vägguttaget som gäller.
av Rådlös
Motorvärmaren jobbar direkt när du kopplar i den och värmer sedan så länge den är ansluten. Det finns alltså ingen timer eller annat kontrollsystem för den i det läget. Nu tar det i och för sig en stund för den att bli varm, så det är ingen "snabb" anläggning. Om man i detta läget skall försöka tala om "normal drifttid" så kanske 2 timmar är ett bra riktvärde?

Om du har en timer på ditt vägguttag så kan du ju testa detta med 2 timmar.

Nu finns det emellertid en kabelsats att köpa på Volvo och installera. Antingen själv eller en verkstad. Den gör att du kan använda en elektrisk kupévärmare. Då får du skön värme och isfria rutor. Åtminstone "förr i världen" fanns det även en timer att installera under motorhuven. Och om jag inte minns helt fel så kunde man även koppla en batteriladdare till detta? Jag vet inte hur det är i dag och till din bil, men fråga på en auktoriserad Volvoverkstad/butik så kan dom säkert ge besked.

Det är så här också att Volvo tillverkar ju inte detta själv utan köper det färdigt av någon annan. Calix, tror jag? Det är fullt möjligt att Calix har dom delar som Volvo har valt bort i sina originalmontage. Det kan löna sig att kolla upp detta också för att t.ex få en timer i bilen med uttag för batteriladdare. Om man ser det till elektroniken så är det mesta möjligt bara man har rätt utrustning.
Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]