- tis 06 maj 2014, 17:13
Har bytt topplockspackningen. Har tyvärr inte planat toppen då jag chansade att allt är ok. Motorn har inte varit överhettat eller kokat. Tyvärr verkar kylarvattnet fortfarande försvinna o detta ganska snabbt. Jag kan inte se något vatten på marken under bilen. Det vatten som fanns i avgaserna verkar försvunnit o någon direkt vit rök syns inte, aningen smått bara men det måste va vanliga avgaser. Oljan ser okej ut, inte "oboy" längre, men kanske blir om jag kör lite mer(?) Jag har bara åkt 20-30km sen jag bytte packningen, vid totalt 4 olika tillfällen. Tomgångskört kanske totalt 10 gånger för att undersöka motorn.
Jag kan ser olja/kladd på ena sidan av motorblockets utsida, men tyvärr kommer jag inte åt för att torka bort o ev. se om det läcker. Jag bytte nyss ventilkåpspackning. Jag har idag också efter tips från bilmeck dragit åt topplocksbultarna lite extra efter varmkört motorn, om nu man kan tvinga ned en slagen topp(?) Om vi säger att topplockspackningen är okej nu, vad mer kan orsaka att vattnet försvinner (förutom uppenbara hål i slangar eller otäta kopplingar) ?
Jag kan ser olja/kladd på ena sidan av motorblockets utsida, men tyvärr kommer jag inte åt för att torka bort o ev. se om det läcker. Jag bytte nyss ventilkåpspackning. Jag har idag också efter tips från bilmeck dragit åt topplocksbultarna lite extra efter varmkört motorn, om nu man kan tvinga ned en slagen topp(?) Om vi säger att topplockspackningen är okej nu, vad mer kan orsaka att vattnet försvinner (förutom uppenbara hål i slangar eller otäta kopplingar) ?
- By IsshinAshina