Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av semmelman
Northugs olycksbil har en svart låda som experter kan få ut information ifrån precis som flygens svarta låda, ska tydligen finnas i de flesta moderna bilar:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/v ... 8829845.ab

Så då undrar man vilka informationer kan man tänka sig få ut från en sån, förutom hastighet? Växel antagligen, motorvarv, massa meningslösa avgasvärden, men nåt annat intressant, position? Kan man se exakt var han åkt senaste året t ex? Det skulle ju väcka lite andra frågor kanske. Undrar bara, någon som vet mer?
av *pettson*
Samkör informationen från styrdonet till motorn med informationen från SRS styrdonet. Det håller ju reda på allt för att lösa ut alla skydd på rätt ställe i rätt tid.
Så ja.. all information finns om man vill. Sen har det förvisso varit så att en del försäkringsbolag haft som krav att ha en egen låda inkopplad för att se hur ett olyckstillfälle såg ut.
Huruvida norrmännen har egna system kan jag inte sia om.
Men som sagt.. har man inte systemen som extra så går det utmärkt att läsa bilens styrdon i efterhand för att få information.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Får nog ordna med sprängladdningar på dessa boxar så de kan tas ur bruk kvickt vid behov. :wink:

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]

Lösningen finns hos Temu för 144:-