Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska byta bil till hösten, och velar mellan V60 och V70. V60 har enligt tester sämre ljudkomfort, men är trevligare att köra. Har läst att man inte kan kombinera tonade och laminerade rutor, men hur kan se att bilen man provkör faktiskt har laminerade rutor?

Tack på förhand!
dra ner rutan lite så ser man att det är en dubbelruta, eller känn med handen. Det märks direkt.
Jag har haft flera bilar med och utan dubbelrutor och en del hävdar att det är enorm skillnad, andra att det inte märks. Jag tycker det beror på en massa saker men fr a över 140 så är det skillnad. I övrigt så dominerar ju vägljudet och det påverkas inte mycket av de laminerade rutorna eftersom vägljud fortplantas genom chassi och kaross. Vindbrus är inte heller lika störande som vägljud.
Tydligast märks sklilnaden när man håller örat mot rutan i motorvägsfart (110-160), då brusar det klart mindre om man har laminerade rutor.
PH
Förutom det som perhall nämner så är det också en hammarsymbol etsat i glaset nere i hörnet.
Bra då att kolla så att alla rutorna är laminerade. Fick stenskott för något år sen i en sidoruta som sprack. Lämnade till Volvo för rutbyte och fick en ny som var laminerad. Kan ju inte vara omöjligt att en fristående glasverkstad inte skulle tänka på det. Det är ju bara några märken som kör med laminerade rutor: Peugeot, Audi, VW.... BMW har det inte längre t ex, tror jag (har haft det på en 540 med breda däck (som alltså hade lågt vindbrus men mycket vägljud).
PH
V60 -14 går ej att få med laminerat plus toning från fabrik. De som syns ute på vägarna har toning i efterhand.

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]

Vaccumslangar till 940

Har du koll på vad det är för dime[…]

Både den vita och bruna går väl n[…]

D4 VEA dricker olja

Kommer köra https://oljedroppen.se/produkt/mo[…]