Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har bytt topplockspackning. Innan hade jag en del kylarvatten i motorn, man kunde bl.a se vatten o röd ur avgasröret (plus gegget i oljestickan) Jag har nu själv bytt packning, men jag har INTE tappat oljan., dels för att jag inte kan hissa bilen o för att jag tänkte snåla lite. Min tanke var att nu köra bilen ett tag tills ev. nya tillkommna partiklar får samlas upp i oljefiltret, sen kan jag byta oljan.

1, Min fråga, är det livsfarligt att åka med en del vattenrester i motorn? (Jag körde ju lång tid ovetande att packningen var trasig, var bara ett litet läckage, motorn blev aldrig varm)

2, Om det är en del vatten kvar, hur lång tid tar det innan det vattnet är förångat o ute ur systemet?

Jag förstår att det bästa är att tappa oljan o fylla på nytt.
Har du "vispgrädde" i motorn ska du inte köra alls. Är den "bara" lite "grådaskig" är det inga problem,om du inte belastar den. Turbon är betydligt känsligare än var resten av motorn är, så för turbons skull skulle jag nog bytt olja och filter nu innan du kör. köp billig olja och kör kanske 50 - 100 mil och byt igen.

Mvh
Lennart
Är det dessutom glykolvatten i oljan, är det ännu sämre att köra med den.
Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]

Batterifråga?

cellerna syns inte genom plasten? Jag har ingen lu[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]

Lätt åtkomligt, lossa luftslang och elk[…]