Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan, jag är rejält färsk när det kommer till bilar men vill ändå lära mig att göra saker själv. Dels för ekonomiska skäl men
också att det är riktigt bra kunskaper. Jag äger nu en Volvo XC70 -02, den är gjord 01 men uttagen 02. Har X antal fel med
den, bland annat låskistorna på båda bakdörrarna som gör att larmet går igång lite när fan det vill + att jag har problem
med att låsa bilen. När jag ska låsa så fungerar det inte ibland utan får stå och öppna/stänga dörrarna lite hejvilt tills det,
på något magiskt sätt fungerar att låsa! Det är inte överdrivet irriterande, utan larmet är förjävligt och stör grannarna och
alla runtom. Jag lämnade in bilen då för en felsökning och fick svaret att båda bakdörrarna "spökar" lite och lösningen var att
byta låskistorna. Prislappen på denna proccedur skullle då gå på 5000kr vilket svider nått rejält.

Det jag tänker nu då, är att köpa begagnade låskistor och byta dom själva MEN. Färsk som man är så har man inte så mycket
kunskap om bilar, men finns inte på kartan att jag ska lämna in åbäcket för 5000kr. Kan man då hitta en guide någonstans till
hur man byter en sådan? eller finns det någon vänlig eldsjäl som kan skriva några instruktioner?
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: flyttar till rätt avdelning Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90
För det första, vi behandlar inte så nya bilar i den här delen av forumet :wink: Här är det bara 850, S70, första generationen V70 och första generationen C70 som gäller :wink:

För det andra, inhandla en bra verkstadshandbok. Haynes funkar till simpla saker, men ska du göra mer avancerade saker så krävs det bättre litteratur.
Bor du i närheten av Mora så kan jag hjälpa dig. Du behöver ta bort dörrsidan, en skruv till styrningen av fönstret och 3 skruvar till låset. Kontakten till låset drar du ur, likaså pinnen från handtaget. Är lite pilligt men går hyfsat Ok. Kan ha glömt nån detalj, men fråga på om du undrar nåt. :-)
Innan du köper nya eller begagnade låsskistor.

Gissar att du har felet att dom låser sig och sedan låser upp direkt? Eller?

Har en vän som hade det felet med. Där det var bud om att byta lås.
Sluta dock med att han hitta någon källarmekaniker i Stockholm som fixade till hans trilskande låskista för typ en 500 kr kommer inte ihåg exakt summa.

Tänkte bara tipsa kanske någon här vet hur man gör den fixningen.

Larmet som går när det vill.

Brukar vara sirenen sitter gömd i höger fram skärm. Finns ett batteri inbyggt i sirenen när det börjar bli dåligt gör larmet så att det larmar lite när det känner för det.
(Haft det felet själv och byt min siren hyggligt enkelt bra nybörjare repration)

Med vänlig hälsning,
Andis

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]