NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pavilion
Eftermontering dragkrok till V50 2011.

Lite tips om eftermontering, självklara för en del men ibland kan man aldrig vara för tydlig.. Inte alltid man läser instruktionen ( som "man" behöver man ju knappt instruktioner)..

Nedmontering av bakskärm och isärtagande av inredning går relativt fort, med fördel kan man vara två som håller när man ska dra bakskärmen från schassit.

Jag börjar lite bakvänt med att kapa ur den bit ur bakskärmen som ska bort, bara att följa linjer på insidan av kofångaren.

Efter det rensar jag bagagen från allt som man har liggande, (bra att ha :-)) bruksanvisningen är utförlig med bra bilder hur man ska dra och skruva bort klädsel..

När detta är gjort börjar jag med att föra igenom kablaget som ska gå upp till den nya styrboxen, lämpligt att ta bort plastskyddet där kablaget ska gå igenom och en spetstång som kan hålla isär öppningen.. Ett tips! var noga med att föra in kabel så att det blir åt rätt håll, jag lyckades göra åt fel håll först, kan bero på en fikastund med svärfar :-)
Se till att kablaget ligger rätt vid kofångarefästena innan du tar igenom karossen.

Att ta bort underredsmassa gör man lätt med en typ båtskrapa, se bara till om du ligger på garageuppfarten med snygga stenar att du täcker marken. Efter att du har tvättat rent där du ska montera draget är det bara till att följa bruksanvisningen och jag upptäckte att för att förstärkningstaget ska vara lätta att montera är det bäst om man låter staget inte komma på plats bakåt sett utan luta nedåt lite under den plåtkant som den ska innanför sedan, går bra att använda en domkraft för att få staget på plats-

Den övriga monteringen är väldigt simpel, bara att följa instruktionen. Glöm inte att sätta den medföljande 40 amp säkringen på plats och var noga med att sätta kablarna på rätt plats i styrboxen och i min instruktion missade vi tre st bara för att texten löpte över 2 sidor 14-15.

Hoppas att någon kan ha användning för denna text.

Nästa projekt blir att montera på parkeringssensor, kunde gjort detta samtidigt när allt var nere men denmonteringen går fort.

Mvh
Pavilion / Ola
Hej, försöker gör denna operation men har fastnat vid att jag inte hittar var kablaget skall dras igenom vid kofångaren.

Kan du förtydliga exakt var denna förberedda genomföring finns?

Har också en V50 -11

Mvh
John
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]