NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoÄgare06
Hejsan

Har inskaffat mig en Volvo V50 2,4 av årsmodell 06 som gått strax över 1000 mil. Är än så länge oerhört nöjd med bilen. :D

Undrar dock om ni här har någon erfarenhet kring förbrukning stad/blandad/landsväg?

Har också hört ryktas om att det finns en programvara till bilen som sänker förbrukningen. Stämmer detta?

Vore tacksam för svar.
av Calvin
Jag har en V50 2,4i. Är nöjd med bilen så när som på förbrukningen.

Har omkring 1-1.1 i blandad förbrukning. Har ungefär samma i rätt snabb motorvägsfart (120-130).

Har lyckats idiotsnålköra den på 0.69 på landsväg i omkring 80-90.

Vid normal landsvägkörning (90-100) brukar det bli 0.9-0.95

Stadskörning 1.2-1.4.

Förbrukningen är vädligt känslig för gaspådrag.

Lite offtopic: Min mor har en V50 T5 som jag har kört en hel del. Den går MYCKET snålare än min bil. Mellan en och två deciliter mindre per mil. Har kört den i mycket rask motorväg (omkring 60 mil) på 0.82.

PS. Skulle oxå vilja veta om det finns någon uppdatering till motorn så den kan gå lite snålare, kan ju även vara så att den inte är rikigt frisk.
Senast redigerad av 1 Calvin, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av metal
T5:an är sexväxlad vilket hjälper till att hålla nere förbrukningen.
av dali
Min förra bil var en automatväxlad S40 T5, den körde jag på 0.85 blandad körning, ca 90% landsväg och 10% stad. Tror faktiskt inte att T5:an drar mer än 2.4i, men körstilen påverkar nog mer än motorn.
av Calvin
dali skrev:Min förra bil var en automatväxlad S40 T5, den körde jag på 0.85 blandad körning, ca 90% landsväg och 10% stad. Tror faktiskt inte att T5:an drar mer än 2.4i, men körstilen påverkar nog mer än motorn.
Jag menar ju att T5 drar mindre bensin. Speciellt om man har en lite hårdare körstil.

Kanske skulle tillägga att både de bilar jag har tillgång till än manuellt växlade
av Doby
Har kört ca 4000 mil med min 2.4 2004. Kör ganska mkt i stan. Har en snittförbrukning på 0.83 på färddatorn så bilen går att köra snålt. Snittförbrukning är värst på vintern med kallstarter hade 0.99 i vintras men den har nu sjunkit till 0.83. Har inte nollat snittet sen den var ny.
av VolvoÄgare06
Min bil har ju som sagt bara rullt kring 1000 mil. Antar att förbrukningen kommer att sjunka något framöver när bilen rullat lite längre.

Håller på med en mätning för tillfället så jag återkommer med mer exakta siffror när bilen är tankad.
av VolvoÄgare06
Kan ju tillägga att färdatorn visar kring 0,94 i bilen och då är cirka 75 % stadskörning.
Användarvisningsbild
av Sead
Hej! Har en T5 ´04, automat. Körde nogra mil i sommras (cirka800),det mesta på autobahn. Drog genomsnitt 0,9l/mil - fullastad ( farter mellan 100-220 km/timme).
Testade förbrukning på höga fart och kan säga att den söp halva tanken på en timme då jag körde inte under 190 - upp till topp för det mesta.
Tack alla för en jettefin forum!!

Det var Bilbolaget som sa att man måste kopp[…]

Eftersom jag inte lyckats reda ut vilken av de 2 s[…]

Aha! :-) Syns inte på den bilden men tonade […]

Enligt skf 75Nm och ytterligare 45°