Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xerent
Tjena,

Jag tycker att motorn rycker lite väl mycket nuförtiden när han är kall. Det är ungefär första 1-2 minuterna vid kallstart som det liksom skumpar ordentligt i bilen mellan 1500 och 2000 varv. När jag kört värmaren så går motorn betydligt lugnare från start, så det är definitivt relaterat till temperaturen. Problemet verkar bli värre med tiden.

När motorn är varm går bilen hur bra som helst.

Vad beror det på? Är det något spjäll eller filter som behöver rengöras? Är det risk för något farligt? ?:-/
Det kan var en tempgivare på partikelfiltret som har gått sönder vilket hände på min bil med som betedde sig lustigt när den var kall.
Tror det sitter 2 st givare på partikel filtret och vad jag har sett på forumet är detta ett vanligt fel.
Vad den kostar att byta ut vet jag inte jag hade tur att få det på garantin.
Användarvisningsbild
av xerent
Uppdatering. Tycker det funkar bättre efter ett par långfärder. Kanske bara var partikelfiltret som skulle regenereras, vilket inte görs vid korta resor, och det är sällan mina resor överstiger 2 mil.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]