NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swedda
#858605
Hej

Trots min ålder om 36bast så har jag aldrig ägt en volvo, konstigt, jag vet. Men nu ska Mondeon bort och bil av kvalitet in. Tittar på S40n och 9-3:or framförallt. har en budget på 150k och tycker att S40 d2 (10-12) verkar vara en trevlig bil.

Mina funderingar är dock hur är dessa bilar att äga? motorn verkar om man tittar på siffror ganska tråkig, men å andra sidan så är Mondeon fantastiskt seg den med. Har ni några tips att titta efter, samt lite allmän info om bilen skulle uppsakattas (gärna då från d2 ägare) har ett par objekt som är riktigt intressant båda ligger på strax över 4000 mil och 11:or

Ha det

//Swedda
av swedda
#858609
Perra83 skrev:D3/D4 är ordentligt mycket roligare motorer!
Testa gärna så kommer du förstå.
Svärfar har en V70 D4 och den är väldigt trevlig. Dock så ligger d3:or lite för högt för min budget. vill inte ha äldre än 10 och inte mer än 6000mil med tak på 150k
Användarvisningsbild
av SvenB
#858672
D2 fanns inte 2010, då var det 16 ventilersmotorn 1,6D. D2 motorn är inte någon dragster, men en trevlig motor som räcker till. Den är dessutom snål på bränslet. Dessutom har D2 till skillnad från 1,6D ingen schemalagd partikelfilterservice. :|
av swedda
#858690
Tack för svar, angående utrustningnivå så tittar jag efter mest bang for the buck... den mest intressanta bilen just nu är en Buisness, vilket verkar ha det mesta i utrustningsnivå.

Tack för rättelsen om 10:or inte reflekterat över det, stryker 10:or från listan. så en 11 eller 12:a får det bli då. ska se till att prova en D2:a här i närheten för att känna hur bilen känns. Gällande partikelfilter, finns det något rekommenderat spann att göra det, och det roligaste, hur dyrt är det?

Vanliga servicar räknar jag med nån form att "normal" pris
av Kluster
#858732
Håller med Perra, kika på en D3 (150 hk/350 Nm) el D4 (177 hk/400(?) Nm) - samma motor fast med två olika mjukvaror.
Tänk på att en D4 i en V70 jmf med S40 är inte samma motor/prestanda.

Det mesta, och det bästa, i utrustningsväg har nog en D2 Classic Momentum av MY12. Det är nog egentligen inte mycket man saknar i utrustningsväg där - det kan både jag och SvenB prata oss varma över :wink:

EDIT: D2/D3/D4 har underhållsfritt partikelfilter från MY12 (om jag inte minns fel?)
av swedda
#858735
Dum fråga, men om det är samma motor fast olika mjukvaror, borda man inte då kunna köpa uppdaterad mjukvara från "tredje part" som en Chippning
av Kluster
#858739
Jo, det finns säkert en uppsjö av olika alternativ till att "uppdatera" en D3:a, troligtvis även för en D2:a.
Eftersom inte Polestar erbjuder detta för en S40/V50 (finns endast för D5 och T5) är det inte aktuellt i mitt fall och har heller inte luskat vidare om ytterligare alternativ.
Sen kan man vända på det: hade det funnits uppgradering från Polestar gällande D3:an (när denna tillverkades för S40/V50) hade det inte blivit många sålda D4:or eftersom D3:an får samma prestanda m.m som original D4:an.

På Polestars sida finns det däremot en uppgradering av D3-motorn som sitter i nya V40 men där är det tydligen inte samma mjukvara som i D3 i en S40/V50.

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]