Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Olle S
Jag har alltså en 945 S2.3 1996 års modell, har gått ca 28000 mil. Mitt problem är att kopplingen slirar, men bara ibland. Det är inte helt lätt att se något mönster. Ibland slirar den, ibland inte. Oftast sker det då motorn är varm och man kör i mer än 50 km/h, t.ex. då man växlar från 3:an till 4:an. Det går lätt att växla och kopplingspedalen känns normal. Finns det någon som råkar veta vad det kan vara och hur det kan fixas?
Ett enkelt sätt att "testa" kopplingen. Låt bilen stå stilla på tomgång med handbroms dragen. Lägg i 4-ans växel, håll motorn på c:a 4000 varv och släpp upp kopplingen. Motorn ska omedelbart stanna. Om den inte gör det, trampa ner kopplingen igen annars "eldar du upp" den lilla funktion som finns kvar. Byt koppling och allt fungerar igen.

Mvh
Lennart
kolla att svänghjulet inte är blåanlöpt och har små sprickor i ytan eller har en vågig yta ser nerslitet ut byt om så är fallet att nått stämmer.
om du har ett kullager i vev axelns centrum som gammla 240 har så byt det samtidigt.
jag misstänker att det hydral koppling på en sån ny bil om det skulle vara nått fel med den kanske.
din beskrivning låter exakt som min AUDI bär sig åt (ja jag brukar svära i kyrkan med om de inte Bjur på kaffe med påtår)

gubbstrutt.
Batterifråga?

Mitt batteripack från bilen, dvs det som jag[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]

Lätt åtkomligt, lossa luftslang och elk[…]

Handskfacksdelar S40

Hejsan. Jag är på jakt efter dom sm&ari[…]