Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en v70 -01 140hk. Jag har försökt läsa mig till följande problem på olika forum men blir inte klokare. Problemet är att det känns som att kopplingen är dåligt justerad. När jag startar bilen å lägger i exempelvis backen å släpper upp kopplingen så hörs en rejäl dunk från framvagnen när dragläget hittas. Det är precis som att lamellen slår till för hårt på svänghjulet. Dvs ett kraftigt vridmomentsdunk. Ibland när man släpper upp kopplingen så hörs dock inget dunk(??), dvs det är bara ibland. Ex startar bil, lägger i backen, släpper upp kopplingen *Dunk* , trycker ned koppling, lägger ur växeln, trycker ned koppling igen, och sen i med backen igen, släpper upp kopplingen, och då hittar bilen dragläget utan dunk. Samma dunk uppstår, dock ej lika påfallande, när jag växlar ner inför en sväng. Jag upplever också att ratten vibrerar till endel. Detta medför att jag verkligen måste vara försiktig när jag växlar ner för att få till så smidig nedväxling som möjligt. Ett annat problem som på nåt vis känns besläktat är att när jag kör i jämn hastighet på lägre växlar (1, 2 speciellt) å sen släpper gasen, så dunkar det till i framvagnen lite grann och får bilen att gunga till. Som att det skulle vara nåt glapp någonstans. Till saken hör är att jag nyss (200 mil sen) haft in bilen för kopplings och svänghjulsbyte (dyrt) och jag vill hävda att problemen uppstod direkt efter det. Har lekt med tanken att det nya svänghulet kanske var ett måndagsex men samtidigt så borde det ju mekanikern ha märkt det när han monterade det. Om jag jämför med brorsans s60 av samma årsmodell och motor (12000 mil) så följer hans bil upp gassläppet mycket bättre och det finns inget glapp. Han har heller inte det karaktäristiska dunket som jag får när jag ska hitta dragläge samt växla ner. Problemen stör mig eftersom det gör bilen svårkörd. Någon som har en idé om vad det kan bero på? Ang motorfästen så har jag bytt det övre för ca 1 år sedan då det var sprucket.
Om det övre var sprucket så var det undre/främre säkert lika kasst, men folk känner oftast till att det existerar eftersom det är så svårt att få syn på. ;)

Lägg dig på marken och släpp ner plasten under motorn så ser du. Bara att skruva bort och bulta fast ett nytt. :)
Mjo kollade det undre i samband med att problemet uppstod. Det såg ok ut då, eller hur man ska säga, det hängde där och såg helt ut. Kollade det högra när jag bytte till sommardäck för nån vecka sen. Jag tyckte att det såg helt ut. Men nu när man googlat runt endel så inser jag att man kanske måste bända lite i dom för att kunna se om dom är ok. Frågan är bara hur det ska kännas när man bänder i dom, dvs vad är bra respektive dåligt. Tycker hursom det är konstigt att problemet uppstått direkt efter att jag fått koppling å svänghjul bytt.. Det borde ju istället lösa dylika problem
Har löst problemet. Eller rättare sagt, sambon löste det åt mig. Hon tappade drivningen i en nedförsbacke när hon skulle växla ned från 3an till 2an. "Det small till och så började typ växellådan eller nåt att rassla och det gick inte växla eller köra". Glad blev man ju inte och jag började direkt att fundera i bilbytarbanor. Ja pallrade mig senare dit med domkraft, konstaterade ganska snabbt att koppling och låda kändes helt ok vid normal växling. Men bilen drev inte, och mycket riktigt så rasslade det och lät fördjävligt. Hissade upp framvagnen å börjar vrida på drivaxeln. Märker då hur de kommer fett/olja ur höger inre drivaxelknut, och att den högra delen efter knuten inte rör på sig överhuvudtaget. Startar bilen å lägger i ettan. Vänster hjul rör sig lite lite grann när de hänger fritt. Höger rör sig inte alls. Höger drivaxelknut var alltså knäckt. Snackade senare med den volvo mekaniker som fått byta kopplingen. Över telefon konstaterade han också att knuten borde ha varit glapp och dunk problemet. Han sa att dom gjorde om de högra drivaxlarna från 04 eftersom de tidigare var av dålig kvalitet.
Beställde beggad drivaxel från en 07a på skroten. Monterade den själv och vips så finns varken dunk, ryck eller glapp i drivlinan. Bilen känns ny igen!
Troligen gjorde den nya kopplingen som tog direkt att drivaxelglappet kändes mer markant. Det gjorde sannolikt också att knuten till sist knäcktes av de krafter som hela tiden uppstod vid nedväxling.. Lite halvsynd att jag hunnit beställa undre och högra motorfästet från tyskland. Men det får man väl unna bilen..

Är det väldigt lika tillvägagå[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]

Erfarenheter XC90?

Jag är mycket nöjd med min V70n, den b&a[…]

Isofix fram på XC60

Hej, Har funnit lite gamla trådar men blir […]