- lör 19 apr 2014, 10:20
Jag har en v70 -01 140hk. Jag har försökt läsa mig till följande problem på olika forum men blir inte klokare. Problemet är att det känns som att kopplingen är dåligt justerad. När jag startar bilen å lägger i exempelvis backen å släpper upp kopplingen så hörs en rejäl dunk från framvagnen när dragläget hittas. Det är precis som att lamellen slår till för hårt på svänghjulet. Dvs ett kraftigt vridmomentsdunk. Ibland när man släpper upp kopplingen så hörs dock inget dunk(??), dvs det är bara ibland. Ex startar bil, lägger i backen, släpper upp kopplingen *Dunk* , trycker ned koppling, lägger ur växeln, trycker ned koppling igen, och sen i med backen igen, släpper upp kopplingen, och då hittar bilen dragläget utan dunk. Samma dunk uppstår, dock ej lika påfallande, när jag växlar ner inför en sväng. Jag upplever också att ratten vibrerar till endel. Detta medför att jag verkligen måste vara försiktig när jag växlar ner för att få till så smidig nedväxling som möjligt. Ett annat problem som på nåt vis känns besläktat är att när jag kör i jämn hastighet på lägre växlar (1, 2 speciellt) å sen släpper gasen, så dunkar det till i framvagnen lite grann och får bilen att gunga till. Som att det skulle vara nåt glapp någonstans. Till saken hör är att jag nyss (200 mil sen) haft in bilen för kopplings och svänghjulsbyte (dyrt) och jag vill hävda att problemen uppstod direkt efter det. Har lekt med tanken att det nya svänghulet kanske var ett måndagsex men samtidigt så borde det ju mekanikern ha märkt det när han monterade det. Om jag jämför med brorsans s60 av samma årsmodell och motor (12000 mil) så följer hans bil upp gassläppet mycket bättre och det finns inget glapp. Han har heller inte det karaktäristiska dunket som jag får när jag ska hitta dragläge samt växla ner. Problemen stör mig eftersom det gör bilen svårkörd. Någon som har en idé om vad det kan bero på? Ang motorfästen så har jag bytt det övre för ca 1 år sedan då det var sprucket.
- By Antoeri