Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danlse
Hej,

Nybliven ägare till mitt livs första Volvo så har man ju lite funderingar.
En sak är att tomgången känns väldigt hög från start.
När man startar den kall så går den direkt upp till 1500 varv och ligger kvar där i ca 30 sekunder innan den sjunker ner till normalt tomgångsvarvtal.

En annan sak vid start är att den känns lite svårstartad(får mala lite längre än man ska på nyckeln) + att om man råkar släppa nyckeln för ett andra startförsök så är den väldigt svår att få igång.

Varm startar den helt utan problem.

Kan det vara problem med någon givare?

Tack!

Dan

XC90 2.5T -05
Användarvisningsbild
av Perc
Om bilen är automatväxlad så finns det ett litet knep som jag utvecklade under tiden jag hade min 2.5T.

När du startar motorn och den börjar varva tar du direkt och lägger i backväxeln, låter den ligga på R en femtedels sekund eller så, sedan i med N.

Under den femtedels sekunden kommer motorstyrningen att begripa att du vill börja åka iväg så den sänker motorvarvet, men lådan kommer inte att hinna reagera över huvud taget så du behöver inte vara rädd för att växeln kommer att hugga i. Varvet lägger sig, sen är det bara att åka iväg.

Jag gjorde så typ varje morgon, det blev kvickt en del av startrutinen och inget som tog någon tid öht.
av danlse
Tack för svar, nu vet jag i alla fall att tomgången inte är något fel även om det är lite irriterande.
Känns lite som det gjorde en gång i tiden när bilar hade manuell choke..

Får testa knepet med att lägga i backen!

//Dan
Användarvisningsbild
av Kanats
Min gör också det vid kallstart, har för mig att dom flesta "nyare" gör det. Tills jag har hunnit sätta mig tillrätta och knäppt på bältet så har den gått ner till normala :D
av valln
danlse skrev:Varvräknaren hoppar upp en gång till 3 tusen varv vid kallstart, antar att det betyder nåt eftersom du frågade..?
Jo, det är ett standardfel på motorerna och i synnerhet i kombination med automat.
Det finns flera trådar i ämnet, men jag har inte hittat något gemensamt fel på problemet.
En del har bytt kamaxelgivare och fått bort problemet eller vevaxelgivare... Några färre har bytt startmotor och i synnerhet kablaget.

Leta på forumet i trådar och försök att få en systematik och redovisa resultatet under tiden.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]