Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Media
Skulle bra gärna vilja få lite färg på oken på min xc70. Vill dock inte lägga massor av tid på detta.
Frågan är; kan man måla/lacka dem på plats eller måste man ta isär det hela?
Användarvisningsbild
av MartinS
Tvätta rent, torka och måla på hammarlack med en lagom liten pensel.

En del säger att hammarlack är dåligt för detta men jag har använt det i 20 år och även piskat bilar varv efter varv på bana med det utan problem.

Ett exempel på nymålat ok med silverfärgad hammarlack.

Bild

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Media
Man kan måla med oket sittandes kvar alltså?

Är det några delar man ska undvika att få färg på?

Vad ska man tvätta oken med innan?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jajjemen, låt det sitta.

Måla inte på belägg eller där belägget skall glida i oket. Måla inte mer än nödvändigt, det är lite som syns utifrån av oket.

Vatten funkar bra, borsta lite med stålborste också, men passa dig så du inte skadar några gummidetaljer.
Användarvisningsbild
av Media
Ja, det är sant, det är ju inte hela oket som syns utifrån.

Tack för tipsen!

MartinS skrev:Jajjemen, låt det sitta.

Måla inte på belägg eller där belägget skall glida i oket. Måla inte mer än nödvändigt, det är lite som syns utifrån av oket.

Vatten funkar bra, borsta lite med stålborste också, men passa dig så du inte skadar några gummidetaljer.
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja har oxå använt vanlig hammarlack i många år. Sist så blästrade jag bromsoket och bygeln och sköljde rent med Bräkleen. Sedan målade ja två lager enligt burkens anvisningar. Har väl kört nästan så skivorna glöder och det är inga problem.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Bara se till att inte måla på gummidetaljer och bromsbelägg. Skulle du spilla lite färg på bromsskivan är det bara att torka av med tex T-röd eller annan sprit.
Hammarlack fungerar utmärkt. Det blir ju bättre om man tar isär belägg och ok men det går bra att låta det sitta kvar också. Är ju som sagt inte så mycket av oket som syns när fälgen sitter där.
Användarvisningsbild
av mxjolle
Kör på Bromsrengöring och bromsoksfärg från Biltema. Funkar bra till ändamålet.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]