Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kimroos
Hejsan!

Jag får på något sätt kondens i avgassystemet.
Spelar ingen roll på hur jag kör eller hur ofta jag kör, står bilen på tomgång en liten stund så börjar det liksom smattra som om det ligger en vattendroppe längst ut på ändröret och så blir det alldeles blött på marken.
Inte så att det stör mig men jag antar väl att det är något fel som är trasigt nånstans =)

Någon som vet vad jag menar och vad det kan bero på?

Volvo XC70-02 2.4T
av fyllet
Det har jag också!
Har inte det med att varm luft(avgaser) möter kall luft(ute luft) och det blir en reaktion? Det vill jag få det till.
av kimroos
Jo så kan det vara men jag har aldrig varit med om detta på någon av mina tidigare bilar!?
Och det är sommar som vinter.

Jag åker Sundsvall-Umeå-Sundsvall varannan vecka och känns som att efter drygt 60 mil i ca 100Km/h så borde det inte finnas kondens i systemet?
Eller tänker jag helt fel?
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Har också det. Har alltid sett det som normalt. Som Fyllet skriver så, När varmt möter kallt blir det så.
Användarvisningsbild
av erikn
Nej, det är vatten från förbränningen. Om all förbränning går som det ska så är det en av restprodukterna. Du stoppar in HC (kolväten) och luft (O+N) och ut kommer H2O, CO2 och NOx. Katalysatorn gör så att fler omvandlingar sker så att det blir mindre giftiga andelar kvar. Så länge avgassystemet är kallt så kondenserar vattenångan på väggarna.
av svda
erikn skrev:Nej, det är vatten från förbränningen. Om all förbränning går som det ska så är det en av restprodukterna. Du stoppar in HC (kolväten) och luft (O+N) och ut kommer H2O, CO2 och NOx. Katalysatorn gör så att fler omvandlingar sker så att det blir mindre giftiga andelar kvar. Så länge avgassystemet är kallt så kondenserar vattenångan på väggarna.
Exakt så är det. En liter bensin ger vid förbränning upphov till en ungefär lika stor volym vatten i flytande fas. I form av vattenånga är fråga om betydligt större volym. Även om avgassystemet torkas ur genom en långkörning, då det får bli ordentligt varmt, så går det att fylla det med vatten igen med några mils kortkörningar där systemet är så kallt att ånga kondenserar i systemet.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]