Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja!
Tänkte byta växellådsolja i min relativt nyköpta bil (S60 -04 2.4 Automat 55-50)
Har hört att det kan vara skadligt för lådan att byta om det inte är bytt innan. Bilen har idag gått 15000 mil och jag har ingen historik på att den är bytt innan. Finns det någon risk med att byta oljan i lådan ?

mvh
Jag har "hört på stan" att det kan lossna partiklar på grund av att man inte bytt olja tidigare och att det då är bättre att låta bli om lådan fungerat felfritt. Jag vet dock ingen som vart med om det i verkligheten. Lådan kan ju lika gärna ha pajat i alla fall på grund av dåligt underhåll och så skyller man på oljebytet. Däremot så finns det nog ganska många som kan vittna om att lådan blir mycket bättre av ett oljebyte även om den rullat en bit. Jag minns inte när jag bytte på min förra bil men det kan ha vart vid 15000 mil och det blev en förbättring. På min nuvarande bytte jag vid 9000 mil och märkte ingen skillnad. Nu har den snart rullat 18000 mil så det är dags igen.
Finns väl alltid en viss risk, men jag lämnade in min V70 på Volvoverkstaden vid 17500 mil, direkt efter att jag köpt den och den oljan var inte bytt sedan tidigare, sågs på färgen.
Enligt meken på Volvo så kan lådorna i sällsynta fall sluta fungera, men då skall man nog ha haft ett fel tidigare på lådan, typ den växlar hårt osv.
Jag hade rekommenderat ett byte iallafall.
Finns många trådar på forumet hur du gör om du vill byta oljan själv.
popeye65 skrev:Finns väl alltid en viss risk, men jag lämnade in min V70 på Volvoverkstaden vid 17500 mil, direkt efter att jag köpt den och den oljan var inte bytt sedan tidigare, sågs på färgen.
Enligt meken på Volvo så kan lådorna i sällsynta fall sluta fungera, men då skall man nog ha haft ett fel tidigare på lådan, typ den växlar hårt osv.
Jag hade rekommenderat ett byte iallafall.
Finns många trådar på forumet hur du gör om du vill byta oljan själv.
Hej !
Bokat tid för byte på torsdag redan.
Bilen växlar bra men ibland känns det som att den "trycker" i en växel då och då men 9/10 växlingar är ok.

mvh

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]