Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zxcvbn
Hej, En gubbe böt lager åt mig i bilen och vet inte om han haft lös mer än så, Höger fram, och nu när han lagt ihop allt så är ratten sne.. Den ska typ 1 cm mer åt höger..

Tror ni det har med hjullagerbytet att göra? Innan har den INTE vart sne, men nu när han monterade ihop det så vart den så.

Vad kan tänkas gått fel? Har inte tagit kontakt med han då det är helg, men ska göra det sen.
av zxcvbn
Någon måste ju veta? Sökt på goolgle i timmar.... Att hålen ska vara så stora till navet att dem inte kommer rätt in?

Bytit navet komplett med lager,
Hej! Det enda jag kan tänka mig är att han inte fått bort muttern vid yttre styrleden o tagit loss fästet till inre styrleden..gör man det måste man mäta innan så man får rätt värden annars så går det åt fanders...han får väl bekosta en fyrhjulsmätning!!!
av zxcvbn
Tackar för svar!!! :D

Men tror ni problemet löses med hjälp av en 4hjuls inställning? Isåfall kan jag kosta på en sådan kostar ju inte så farligt. Även om han klantat till det och glömt mäta, tror ni det hjälper då med en? :) Tack än engång.
Användarvisningsbild
av Vojje
klart att ratten blir rak och fin efter en korrekt utförd 4-hjulsmätning.
Hjulinställning är ngt som borde göras oftare, enligt expertisen.
Toe-in vinkeln är oerhört känslig och förmodligen hände ngt vid lagerbytet som enkelt kan rättas till med hjälp av moderna verktyg.
av Jonas_latt
Av med däcket.
Släpp på bultarna som håller fjäderbenet tryck in bromsskivan överkant in mot fjäderbenet. Och skruva åt de igen.
. Det är så att hålen som går igenom fjäderbenet är större än bulten och därför kan man få fjäderbenet i lite olika lutningar.

Släpp bultarna så de är lösa men fortfarande kvar i hålen och rör lite på bromsskivan så ser du vad jag menar.
Oftast ska som sagt bromsskivan tryckas in mot fjäderbenet .
Så var det även på min bil, fjäderbenet skulle tryckas in för att få samma Caster som tidigare efter demontering.
Precis det som Jonas_latt skrev.

Lennart
av zxcvbn
Vojje skrev:klart att ratten blir rak och fin efter en korrekt utförd 4-hjulsmätning.
Hjulinställning är ngt som borde göras oftare, enligt expertisen.
Toe-in vinkeln är oerhört känslig och förmodligen hände ngt vid lagerbytet som enkelt kan rättas till med hjälp av moderna verktyg.
Okej, men jag tänkte om det är fel vid ihopmontering av lagret, så "hjälper" det inte att göra en 4-hjulsinställning, att det ändå är snett där? Om du förstår vad Jag menar,

Tack, Lennart Lundberg så du hade också sne ratt?

Jonas_latt tack för tipsen ska skriva ner dem på en lapp så får mekanikern dem,
av Jonas_latt
Jag har lyckats att få ratten sne många gånger om man har haft bråttom och bara sätter ihop allt snabbt.
Men som sagt flyttar man in dämpare lite så har alltid ratt blivit rak igen.

Att han skulle ha monterat lagret fel har jag svårt att tro.
Hej igen!

Har inte fått ratten sned eftersom jag kollad camber före och efter demontering/återmontering, för att få rätt camber.

Lennart

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]