Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Jag har en Volvo V70-03 2.4T med vad jag tror är stora ljudsystemet(utan baslåda). Högtalaren i vänster bakre dörren skorrar en hel del så den är troligen sprängd(hur det nu gått till).

Nu är frågan, är det bara till att beställa en ny hos Volvo eller kan man se skillnad på högtalare från de olika paketen så att man lätt kan hämta en från skroten?
Användarvisningsbild
av Magnus308
Enkelt att se skilnad på dom, Volvo har 3 olika markeringar vit, blå eller gul klisterlapp.

Vill du veta vilket ljudsystem du har utan att demontera högtalaren så kolla på golvet under passagerarstolen om det sitter ett slutsteg där, Om det sitter ett slutsteg är det då blå eller gul klisterlapp på det?
av snowman
Jag har nu tittat under förarsätet och det finns en liten plastbox men inget annat? Jag har inte kunnat se någon märkning på plastboxen än men den känns lite liten för att vara ett slutsteg. Den är ca 10x15 cm eller något i den stilen.

Det finns även ett par kontakter som inte används.

Kan det vara så att jag ändå har budget systemet? Anledningen till att jag fått för mig att det är ett större system jag har för att vi även har en Volvo S60 och det sysetmet i den har mycket burkigare ljud. Det system som sitter i V70 är enligt mig väldigt klart men ändå med en rejäl bas.

Men om jag rycker av gallert tillhögatalren på dörren, kan man se det direkt då? Eller måste man montera av högtalaren för att läsa av? Visst är det bara till att rycka av gallret? Eller finns det något speciellt vis för avmontering?

Om jag monterar av högtalaren, man kan ändå köra systemet som vanligt?
Användarvisningsbild
av Magnus308
snowman skrev:Aha vänta, du skrev ju passagerarsätet, jag kollade bara under förarsätet. Får se till att gå ut o kolla igen.
Du måste demontera dörrsidan för att komma åt högtalaren, Gallret går inte att lossa.

Såhär ser slutsteget ut

Bild
av snowman
Jag har nu tittat under både förarsätet och passagerare sätet men det finns inget som liknar ett slutsteg. Ljudet är dock bra mycket bättre än i vår andra Volvo S60 -01. Kan det vara så att man valt att placera slutsteget på annan plats i V70:in?

Finns det något annat vis att veta vad det är för högtalare som behövs utan att demontera dörren?
Användarvisningsbild
av Magnus308
snowman skrev:Jag har nu tittat under både förarsätet och passagerare sätet men det finns inget som liknar ett slutsteg. Ljudet är dock bra mycket bättre än i vår andra Volvo S60 -01. Kan det vara så att man valt att placera slutsteget på annan plats i V70:in?

Finns det något annat vis att veta vad det är för högtalare som behövs utan att demontera dörren?
Då har du lågbudget systemet.

Ta en ficklampa och håll mot gallret så du ser konen på högtalaren gör detta när det är mörkt ute så ser du bättre, Är den brun som jag tror så är det sniksystemet.

Sniksystemhögtalaren
Bild

Den dyrare högtalaren, Notera den svarta räfflade ytan på konen.
Bild
av snowman
Magnus308, jag har nu tittat och det är faktiskt som du säger, det sitter gråa element i dörrarna enligt din första bild. Förstår dock fortfarande inte hur systemet i vår S60 -01 låter så mycket burkigare än i V70in.

Men nu när det är fastslaget att jag har sämsta möjliga system i V70in så har jag ett par följd frågor :

1. Finns det något man bör tänka på när man går till skroten för att hämta ett nytt element? Behöver man något special verktyg? Eller är det bara till att montera av dörrpanelen och sen skruva av högtalaren?

2. Kan det vara värt att titta på skroten efter ett uppdaterat ljudpaket? d.v.s med slutsteg? Eller är det väldigt mycket jobb att plocka ut och sätta i hela systemet(7 högtalare och då möjligen ett slutsteg under passageraresätet)? D.v.s är det bara till att koppla in eller är det mycket meckande för att få till det?

Tack för din enastående hjälp!
Användarvisningsbild
av Magnus308
Din V70 har antagligen diskanter i framdörarrna medans det sitter atrapper innanför gallren på din S60 det gör skillnad på ljudet.

1.
Högtalarna är limmade på en plastadapter med armar som i sin tur är nitad i plåten på dörren.
För att ta bort högtalaren med adaptern hel måste nitarna borras bort.

2.
Skrotarna ska oftast ha så mycket betalt för högtalarna att det är bättre att köpa eftermarknads 6,5" högtalare till dörrarna.
Hatthyllan har 8" och dom brukar man kunna hitta ett par (blå lapp) till hyffsat pris på skroten och dom passar rakt av.
Slutstegen brukar inte vara så dyra men se till att du får med kablaget till slutsteget så är det bara plug and play, Vissa säljs utan kablage..
Det är rätt enkelt att uppgradera till nästa nivå på ljudpaketet (blålapp) det enda jobbiga är att borra ur nitarna och plocka bort dörrsidorna.

Koppla bort minuspolen på batteriet innan du tar bort dörrsidan annars kan du få felkoder......
av snowman
Oj, det låter som mer jobb än vad jag tänkte mig, nitade? hmm. Får nog fundera på detta.

Verkstaden skulle ha 1400 kr för elementet och 500 kr för monteringen men då trodde jag att bilen hade stora paketet så troligen hoppar priset ner ett par steg. Dock ändå en del pengar för en högtalare.

Du säger att man ska se till att få med all kablage? Sitter det inte special kontakt under sätet som man bara kopplar in i? Måste man dra egna kablar till stereon på något vis? I dörrarna finns ju reda kablar dragna?

Efter som högtalarna är nitade på plats så antar jag att man måste införskaffa sig en nitpistol för att montera dem på nytt?

Svärdottern har min gamla bil, en V50 T5-08, […]

Strålkastarspolare och polvändning

Bifogar ett schema för högtrycksspolning[…]

Volvo xc70 2011

Dock är batteriet nytt sen 4 veckor tillbaka […]

Carplay Trådlös adapter

Har precis själv beställt en Carlinkit m[…]