Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lars60
Hej.

För ca 2 år sedan upptäckte jag att larmet inte uppträdde som tidigare. Jag fick ingen lång blinkning när jag satte på det. Påtalade då detta vid en service och då visade det sig att man fick byta hela låspaketet i höger bakdörr.

För 2 veckor sedan kunde min fru öppna vänster bakdörr fast bilen var låst och larmad. Detta skedde mitt i stan när jag var en bra bit därifrån med nyckeln. Grannarna blev inte glada.

Lämnade in den på Bila igår och då konstaterade man att det bara var att byta hela låspaketet. Kostade 5700kr.

I morse upptäcker jag att lås-pinnen på förardörren inte går ner lika mycket som den nya på bakdörren. Testar då att öppna när jag har låst och larmat och då visar det sig att det går att öppna. Blir mycket frustrerad och nämner detta vid fikat på jobbet. Det visar sig då att en kollega har haft liknande problem med sin XC60. En servicetekniker hade upplyst honom att detta är ett generellt problem eftersom det lätt kan tränga in fukt i låsmodulerna som då kan skadas vid frost.

Han som bytte mina lås på Bilia meddelade att man hade bytt till en ny variant.

Jag tycker att Volvo borde stå för kostnaden att byta samtliga lås. Det är väl bara en tidsfråga tills det sista låset ger upp.

Någon mer som har haft liknade problem?
av Pnjk
Jag köpte ny bil för inte så länge sedan.
En V70 MY11

Efter ett tag upptäcker jag att höger bakdörr inte låste sig ibland.
Och framförallt inte när det var lite kallare ute.

Påpeka detta för säljaren som sa att jag skulle åka och lämna in bilen på verkstad och fixa detta.
Så jag gjorde det och dem bytte hela låset i bakdörren då det var nån fjäder som var dålig och den gick inte att byta löst.

Fick betala 3900 kr för lås och arbete.. Eller säljaren fick betala kanske jag ska skriva.
På volvo sa dem att det var ett vanligt fel att låsen kunde strula.

Bara hoppas att ingen annan dörr slutar låsa nu.

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]