Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henke3
enbart de fjädrar som bilen byggdes med passar, om du vill behålla höjden, och då ihop med dina nivomatdämpare.

eftermarknadsfjädrar till V70XC har jag inte sett några men det finns säkert.
Vanliga V70 passar ej
av 855 T5 -94
Ok, tack.
Ska kika på det hur det ser ut.
Tycker den blir hängig direkt man lastar i något och så tycker jag den går som stumt i lite små gupp.

Höjden ska behållas, skulle gärna sett den lite högre.
av rid54
Om denna bil har nivåreglering (nivomater) är det ju risk att det är dessa som tröttnat. De ska lyfta bilen till normalhöjd oavsett last (efter en bits körning). Bilar med nivomater har ofta lite vekare fjädrar än de med konventionella stötdämpare, för ökad komfort... men det medför att de blir väldigt hängiga när nivomaterna tröttnar.
av 855 T5 -94
Jo det är nivåreglering.
Tag ett snabbt kik under på det idag, kunde inte se något onormalt.
Lite trångt så man ser inte så mycket heller.
Vad är det som styr dämparna då?
Fjädrar finns på BDS. Om det skulle förbättra att den säckar ihop?
av rid54
Dämparna (om det är nivomater) är självstyrande. De innehåller en pumpdel, som drivs av fjädringsrörelserna när man kör. Efter en kort sträcka har de pumpat upp sig till "normallängd", dvs bilen är i normalhöjd oavsett lastvikt. En tom bil bör hålla sin nominella höjd utan hjälp från nivomaterna, det vill säga att fjädrarna ska orka hålla en tom bil i normal höjd. Om din bil är låg även när den är helt tom, kan fjädrarna vara trötta. Om den inte kommer upp till normalnivå efter lite körning, är nivomaterna dåliga.
av 855 T5 -94
Jag tycker den är lite trött när den står still och även när den körs. Men den känns bra och stabil efter vägen iaf.

Dom fjädrarna som BDS har, skulle dom funka på bilen tro? Någon som vet?
Det är styggt när en bil hänger ner bak.
Vill inte att den ska bli lägre iaf.
Användarvisningsbild
av ketto
Nivåmaterna brukar ge sig med tiden! Hade själv läckage i en dämpare! Då blir bilen säckig bak och bara "hänger", märkte detta genom att det typ slog "igenom" vid farthinder, ja hittade på Returbilen för 100 kr/styck! Och dom funkade, blev genast skillnad på höjd!
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]