Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

God afton!

Hämtade ut min nya XC70 D4 (VEA), med nya 8-stegs automaten, i början av mars och har nu hunnit
med ca 500 mil. Jag provkörde en likadan bil som min i höstas och noterade då att automaten inte riktigt
hann med vid nerväxling vid inbromsning, dvs naturlig nerväxling, inför ett stopp, framförvarande bil el. dyl.

Påtalade detta för säljaren som sa att det med största säkerhet berodde på att bilen jag körde var så tidigt producerad
att det nästan rörde sig om en förseriebil och att detta problem skulle vara kurerat när produktionen av den nya drivlinan kom i
gång på riktigt.....Det var med stor lättnad jag noterade att min nya bil helt saknade detta irritationsmoment.. :D

Ända tills i Fredags... :x Då bröt helvetet loss på allvar...Den arbetar så osnyggt vid nerväxling från fart så det är nästan pinsamt... :(
Det blir ett märkbart ryck vid, skulle jag tro, övergången från femman till fyran...och ett än jävligare vid, säg, trean till tvåan..SUCK!!!

Ringde omedelbart till min ÅF och frågade när jag skulle komma in med bilen, de ringde tillbaka fem minuter senare och meddelade mig att
de fått besked från Volvo centralt att felsökningar eller åtgärder på bilar med nya drivlinan måste ske under direktkontakt med tekniker från
Volvo i Göteborg.....Så nu på fredag skall de tydligen göra nån "helbilsundersökning", eller vad f-n det hette, i samråd med Göteborg.

Kan tillägga att i lördags morse var problemet bortblåst, växellådan funkade klockrent igen och har gjort så ända tills i morse..."Here we go again"
Tur att man har så bekväma nackstöd som fångar upp huvudet vid varje ryck.... :wink:

Två frågor till er alla:
1. Någon annan med samma problem? Åtgärd?
2. Ny mjukvara eller ny växellåda? Nog f-n borde felet vara konstant om det vore mjukvarurelaterat. Eller??

I övrigt är jag helt lyrisk över bilen, den är helt underbar, men det känns lite uppgivet just nu.... :(

Ha det gott!

Mvh Niklas
Det låter ju precis som problemet som brukat dyka upp på den sexstegade varianten. Fast där blir det när den försöker ta två steg i taget, exempelvis från femman till trean, efter vad jag har läst/förstått, i alla fall. I början botades det genom växellådebyte, sen genom byte av styrenhet och numera genom programuppgradering. Jag har fått mitt program uppdaterat, och sen dess händer det ytterst sällan. Kanske några gånger på ett år. Innan hände det stup i kvarten.

Kanske samme programmerare som jobbat med den nya lådan??
Om det kommer och går skulle jag gissa på en adaption av kopplingarna som ballat ur eller inte ännu är färdig. Varje koppling måste i alla fall på de fordon jag jobbat med adapteras in och det innebär att de mest känsliga kopplingarna kommer få usel komfort tills alla adaptioner är klara. Om den dessutom blivit dålig av någon anledning kommer det med lite otur ta ytterligare tid innan den svänger in sig mot rätt värden. Första årsmodellen är aldrig den bästa, du kan lita på att det kommer ny mjukvara som fixar detta. Tyvärr kommer det säkert dröja lite.
Tjena!

Här kommer en liten uppdatering ang. min ryckiga låda.

Förra fredagen var bilen inne hos ÅF. Lådan "nollades" och har
funkat klockrent sedan dess. Enligt min servicetekniker är det en åtgärd på
väg ut till verkstäderna, förmodligen ny mjukvara, då det fanns ett flertal klagomål
på bilar som uppför sig precis som min gjorde.
Känns skönt att fler än jag har haft/har samma problem så det inte bara är min låda
som jävlats!

Ha en riktigt go helg på er! 8)

Mvh/Niklas
Det där känns inte alls bra
Min låda har otaliga uppdatering, nollningar och adaptioner bakom sig, och växlar ändå ner som ett tröskverk
Inte den nya, men dock den sex växlade, som den nya med åtta växlar baseras sig på
Känns lite oroväckande att "samma" typ av fel dyker upp, och lösningen påstås vara ny mjukvara
Skulle tro att du snart kommer att tillbaka felet, det brukar ta ett tag efter "nollställning/grundadaption" tills det det dyker upp igen
Momentum skrev:Det där känns inte alls bra
Min låda har otaliga uppdatering, nollningar och adaptioner bakom sig, och växlar ändå ner som ett tröskverk
Inte den nya, men dock den sex växlade, som den nya med åtta växlar baseras sig på
Känns lite oroväckande att "samma" typ av fel dyker upp, och lösningen påstås vara ny mjukvara
Skulle tro att du snart kommer att tillbaka felet, det brukar ta ett tag efter "nollställning/grundadaption" tills det det dyker upp igen
Tråkigt med din låda. Jag har kört en hel del i en 2,5FT aut, firmabil, och den växlar också verkligen mycket märkligt och oharmoniskt.
Men inte bygger den nya 8-stegade lådan på den 6-stegade som finns i V70II 2008-2014...?
PH
Nej. Den nya lådan baseras Inte på den gamla tf 80 sc lådan. Således kan man inte jämföra dem.
Och som föregående skribent, Volvo har identifierat problemet och jobbar på ny mjukvara. Tillsvidare kan åf bara göra adaptions körning för att lindra symptomen.
Volvo fixar nog detta men som en lekman undrar man hur detta undsluppit de som testkör bilarna hos Volvo? Problemet kanske inte visar sig på alla 8-stegade automater (än) men jag föreställer mig Volvo kört bilar med den 8-stegade automaten på alla tänkbara sätt och även säkert i nån testbänk dag ut och dag in. Att en sådan här sak slunkit igenom kvalitetskontrollen så att säga är mindre imponerande, men visst man kan inte upptäcka alla felaktigheter innan man släpper en ny produkt. Det viktiga är att man fixar till det när det väl upptäcks och det verkar ju vara på gång.

/Bo

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]