Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Bilen i fråga är en Volvo 850 -93 USA Import.

Är nu i full gång med att byta kamrem. Men jag har några frågor!

Jag har kollat efter markeringen som skall finnas på vevaxeldrevet. Men ej hittat något på kuggarna. Jag har däremot hittat en markering som är alldeles bakom remskivan.

Sedan undrar jag om jag kan lossa kamdreven litegranna när remmen fortfarande hänger på? Det känns som det borde gå men det kanske är dumt?

Sen undrar jag om det variabla insuget som satt på, den går fruktansvärt trögt. Går det att "renovera" den nu när jag har insuget nere?

Hoppas ni kan hjälpa mig snabbt!
Senast redigerad av 3 andreasw, redigerad totalt 0 gång.
Läste i en tråd Taxi skrev när han höll på med bytet.
När han nollat motorn vred han veven med tolken inne nån millimeter medurs och då sa det klonk och tolken stoppade. Men när vrider medurs händer ingenting. Det tar bara stopp när jag vrider moturs :S Ska man vrida moturs eller har jag gjort nåt fel?
Jag kan inte se någon markering på tänderna, däremot har jag en linje strax bakom remskivan som linjerar upp mot linjen på blocket.

Blir så stressad när jag håller på :D hoppas någon kan förklara!
Nexus skrev:varför inte skaffa sig info innan man börjar riva?
Jag har länge tänkt byta kamrem. Sett på filmer, läst haynes säkert 5-6 gånger men har aldrig sett någon utförlig beskrivning på hur man använder tolkar. Allt är nere nu, vill bara vara 100 på att jag gör rätt.

Om jag nu vrider veven så att ett varv på kamdreven gått går inte tolken i ända in. Men vrider jag ytterligare ett varv så går den i botten, samt "stoppar" veven om jag vrider moturs någon millimeter. Men händer ingenting om jag vrider medurs. När jag vridit den moturs ser kammarna ut att stämma hyffsat vid snabb överblick. Den vänstra är över mitten och den högra är under mitten, båda givetvis i våg.

Kan jag ha vridit veven lite för långt? Och det är därför inget händer när jag vrider medurs?
Någonstans blev det snett i läsningen.
Remskivan kan du lägga bort, den är ivägen. Den ENDA markeringen du har på vevaxeldrevet är stor och tydlig. Det är ett streck som går längs med den kuggen. Nästa är ett streck på oljepumpen. Dom två ska ligga i linje. MED tolken iskjuten.
kamtolken ska vara i och låst samtidigt. Hur kamaxeldreven nu står är ointressant. Tolken är rätt och dreven är variabla.
Det variabla insuget brukar gå trögt eftersom det brukar vara krökta fästen till vacumservot av någon outgrundlig anledning.
Räta till det och smörj.
*pettson* skrev:Någonstans blev det snett i läsningen.
Remskivan kan du lägga bort, den är ivägen. Den ENDA markeringen du har på vevaxeldrevet är stor och tydlig. Det är ett streck som går längs med den kuggen. Nästa är ett streck på oljepumpen. Dom två ska ligga i linje. MED tolken iskjuten.
kamtolken ska vara i och låst samtidigt. Hur kamaxeldreven nu står är ointressant. Tolken är rätt och dreven är variabla.
Det variabla insuget brukar gå trögt eftersom det brukar vara krökta fästen till vacumservot av någon outgrundlig anledning.
Räta till det och smörj.
Tack för ditt svar Pettson!

När jag låser fast vevaxeln, ska jag snurra på veven medurs eller moturs för att komma i kontakt med tolken? När jag vred den medurs hände ingenting. Ingen kontakt med tolken. Men när jag vred den någon millimeter moturs så tog det stopp. När det tog stopp kunde jag inte få in kamaxeltolkarna utan att dom tog i varandra. Då måste jag alltså lossa på dreven litegranna så att jag kan vrida kammarna till rätt läge,sen låsa fast dom och dreven. Tänker jag rätt såhär långt?

Märket på vevaxeldrevet är det den här du tänker på? Ser ingenting nere på tänderna. Det jag kan se är iaf märket som visas på bild. Och det är i linje med märket på oljepumpen.
Vet inte om jag kan ta bort remskivan, det är minus 14 här hos oss så jag vet inte om jag vågar starta kompressorn för mutterknacken!

Bild

Är inte det här samma markering som på bilden ovan?

Bild

Tackar ödmjukast för er hjälp!
Varför inte hålla käften om man inte har något vettigt att säga?

Ts:
Jag tyckte markering på vevaxeldrevet var riktigt svår att se. Låt remmen hänga kvar (så du kan dra runt motorn utan skador), ta bort tolken och veva runt motorn tills du hittar markeringen på vevaxeldrevet. Sen kan du börja fippla med tolken
Jag fortsatte iaf idag med bytet. När jag hittat markeringarna på vevaxeln så körde jag in tolken, den gick ända in. Sen vred jag veven moturs tills jag hörde att tolken tog i. Sen lossade jag kamdreven och körde in tolkarna. Drog åt dom och drog åt dreven igen. Nu håller jag på att byta rullar, den ena var RIKTIGT kass! Den andra rullen till spännaren är också kass, men jag får inte hållaren att lira med den nya rullen. Antar att det är fel -.-

Får se om jag lånar en rulle av någon av mina andra bilar eller hur jag gör. Känns ju dumt att köra med den gamla :/
M52TU skrev:
Varför inte hålla käften om man inte har något vettigt att säga?

Ts:
Jag tyckte markering på vevaxeldrevet var riktigt svår att se. Låt remmen hänga kvar (så du kan dra runt motorn utan skador), ta bort tolken och veva runt motorn tills du hittar markeringen på vevaxeldrevet. Sen kan du börja fippla med tolken
Ibland kanske det ändå är läge att fundera? Har du med fipplat runt med remskivan på plats? Tar man bort den som det ska göras så får man utsikten som på den blå motorn. Som för övrigt är min egen bild jag knäppt när jag jobbat. :wink:
Att inte ha samlat tillräckligt med info gör allt mycket svårare, ibland även dyrare.
Det här visat ju poängen med specialverktyg. Har du inte både verktyget och infon runt det så kan du inte heller dra full nytta av det.. Ofta är svårighetsnivån såpass att man inte ska ha det som nybörjarjobb. Det finns inget forum i världen som ersätter långsiktigt lärande ihop med erfarenhet.
*pettson* skrev:
Ibland kanske det ändå är läge att fundera? Har du med fipplat runt med remskivan på plats? Tar man bort den som det ska göras så får man utsikten som på den blå motorn. Som för övrigt är min egen bild jag knäppt när jag jobbat. :wink:
Att inte ha samlat tillräckligt med info gör allt mycket svårare, ibland även dyrare.
Det här visat ju poängen med specialverktyg. Har du inte både verktyget och infon runt det så kan du inte heller dra full nytta av det.. Ofta är svårighetsnivån såpass att man inte ska ha det som nybörjarjobb. Det finns inget forum i världen som ersätter långsiktigt lärande ihop med erfarenhet.
Haha ja remskivan är på plats. Men jag börjar inse att den måste väck. Just nu håller jag på att försöka kränga på remmen men det går inte jättebra. Sjukt svårt att få alla kugg på plats när skivan är ivägen. Jag ska se om den mindre kompressorn orkar ta loss stora bulten. Den har iaf stått i värmen!

Jo jag vet att det kanske inte är lättaste bilen att börja med. Men jag vet vad konsekvenserna kan bli om jag gör fel. Men jag måste ju börja på något ställe. Bilen satte mig 500kr back. Så jag tycker det är ett ypperligt projekt att börja med! Rullarna var i hemskt dåligt skick, ena rullen morrade som en katt när man snurrade på den.

Nu ska jag bara äta lite mat, sen prova mutterpickan och hoppas man får bort drevet! Kan man ha kvar tolken till veven kvar? Den spärrar ju moturs som knacken öppnar muttern med. Kan jag återanvända den efteråt?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw