Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MotorAnkan
#846792
hej, har en 855- 95,a MANUELL den senaste tiden så är den konstig, ha ha.
beter sig lite så här, om jag växlar ner till ex 2an vid stoppljus och rullar framåt och sen slår det om till grönt och jag gasar upp så rycker bilen, känns som att den inte driver då ju, så jag gasar mer sen sticker den, det kan vara så ibland från stillastånde accelartion som när jag ska köra ut från korsningen på 100 vägen, trafik hela tiden så det gäller att accelerera snabbt, men då börjar han med sitt ryckande, nån som vet vad det kan vara?
ja just det det, när man ska köra med ibalnd så käns det som att ja vad ska man säga, hade jag haft bakaxel på den så hade jag trott att den satt löst och hoppade till, men det kanske bara jag som tycker att det klonka så när jag släpper kopplingen, men bara ibland
Användarvisningsbild
av andreasw
#846882
MotorAnkan skrev:hej, har en 855- 95,a MANUELL den senaste tiden så är den konstig, ha ha.
beter sig lite så här, om jag växlar ner till ex 2an vid stoppljus och rullar framåt och sen slår det om till grönt och jag gasar upp så rycker bilen, känns som att den inte driver då ju, så jag gasar mer sen sticker den, det kan vara så ibland från stillastånde accelartion som när jag ska köra ut från korsningen på 100 vägen, trafik hela tiden så det gäller att accelerera snabbt, men då börjar han med sitt ryckande, nån som vet vad det kan vara?
ja just det det, när man ska köra med ibalnd så käns det som att ja vad ska man säga, hade jag haft bakaxel på den så hade jag trott att den satt löst och hoppade till, men det kanske bara jag som tycker att det klonka så när jag släpper kopplingen, men bara ibland
Jag hade typ samma problem med min 850. Jag fick lov att "slira" lite lätt med kopplingen så att övergången blev mjukare. Det beror väl på kassa motorkuddar. Det var det mest troliga svaret jag fick iaf.

Förutsätter att du menar att hela bilen "rycker" och inte att det kommer ifrån typ en misständning eller dylikt.
av MotorAnkan
#847037
ja, jag får kolla upp motorkuddarna kanske, har även fått förslag om stift och annn tändutrustning, men visst kan ju ta en lite större översyn på den, den starar ju trots allt superlätt osv.
nån sa nåt om kopplingen med, men det borde ju vara knas hela tiden iså fall tycker jag.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#847084
Om jag är lite oförsiktig på kopplingen när man växlar till just 2an(upp eller ner spelar ingen roll), så studsar bilen runt rätt duktigt :)
Vad jag har hört är det rätt vanligt på dessa bilar, och är mer en vanesak än något annat. Tyvärr har jag inte kört så många manuella 85x70 för att bilda mig en egen uppfattning. Har bara min egen V70 och en annan att jämnföra med som jag kommer på, och dom beter sig snarlika. Möjligt att min är lite mer kinkig än den andra, men då har ju jag turbo också 8)

Sen kan det ju såklart vara något fel också, det är ju svårt att bedöma över nätet :roll:
av MotorAnkan
#847095
ja, jag får kolla den i helgen, har haft den i några år så det är nåt som hänt, kan bero på alla accelerationerna kanske, säkert bara en förslitningsdetalj, gäller bara att hitta den, får kolla eventuella glapp och så med. en hälsokontroll helt enkelt :)
av MotorAnkan
#847453
hej igen, bilen har gått riktigt orent hela dagen, precis som om en cylinder inte ville funka riktigt, jag hittade inga felkoder, men efter ett tag började motorlampan lysa och nu fick jag felkod 2-2-1 på bränslesystem, vad jag fått fram genom google så står det"" 2-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övregräns (för mager)
Regina - Adaptiv lambdareglering, vid övre eller undre gräns""

Jaha??? vad betyder detta nu då kan jag tänka :)
vad göra??
av MotorAnkan
#847520
har haft luftbyttan borta, rengjort nån oljefälla eller vad det heter dä. har kollat de flesta kontakter runtomkring, alla såg mycket bra ut, haft fördelarlocket borta och rengjort, vet inte om det heter rotor på en 850, men den var lite hmm bränd i spetsen, så den med är rengjord, sen har jag hört delade meninga ifall jag har lmm eller inte, jag har bara en liten hylsa från kontakten ner i luftröret, den ser ut som ny.
Dessutom så går bilen jämnt och fint på tomgång och startar jättelätt med.
tändkablarna ser hela ut.

tänkte givetvis kolla stifften först, men hittar inte min förlängare till nycklen så det får bli i morgon, men jag undrar om det skulle bli felkod 2-2-1 om ett tändstift var dåligt,
förövrigt har bilen knyckt så mycket så övre motorkudde är sprucken så det känns lite extra nu när man kör, men den ska jag byta till helgen om jag inte får tid över innan dess.
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]