Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Nexus skrev:lossa vevaxelgivare och stoppa ner en borr i rätt stolek så låser du vevaxeln.
Hmm, det var en ny idé för mig. Annars är det ju startmotorn som man brukar ta bort om man inte har verktyget och inte vill göra något fult – men det är ju väldigt mycket bökigare. Har du provat själv – fungerar det lika bra i praktiken som det låter?
Vet inte om det funkar här men läste om ett tips till en annan motor, äldre förmodligen, för att fixera, man blandar till lite plastic padding i en plastpåse som man trycker dit och som formar sig och härdar och låser sakerna och sen när man är färdig lyfter man bara bort påsen, har ingen aning om det funkar här men tänkte jag kunde skriva alla fall.
Specialverktyget är det man låser vevaxeln med på rödblockarna, för att kunna få av skruven som håller remskivan på plats. Man kan inte låsa kamaxeln istället – då går antagligen kamremmen av, hoppar eller går något annat sönder.

Verktyget kostar runt 500:- – dvs man tjänar gott och väl in det på ett enda kamremsbyte. På sidan som BlåVolvo länker till kan man se hur det ser ut, och det går att göra ett själv enligt samma princip.

(Den här tråden borde väl ligga i 7/900-delen av forumet.)
Det finns många olika sätt, 4-ans växel och en bra handbroms (eller medhjälpare) brukar jag använda. Obs, det måste vara 4-an. Går inte det så använder jag ett "fast draghandtag" (alltså utan spärr) och drar runt motorn tills handtaget vilar mot ramen under luftfiltret, fixerar det med ett stöd under leden på hantaget mot marken. Och "klickar till" på startmotorn. Har aldrig felat. När jag "drar åt" igen använder jag metoden ovan. Det behövs ett visst mått av försiktighet och att "grejerna" är "fixerade" så det inte blir ett "slag" när motorn "rycker till"

Mvh
Lennart

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]

Jag kan höra på nyheterna precis lika b[…]

Anliggande frambroms 740

Får börja med att plocka av oket och sm[…]

Då har du samma problem som jag, man vet int[…]