Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av qurrecp
Hej.
Har blivit stolt ägare av en XC70 2.5T nyligen! :D
Efter jag körde från handlaren så skulle jag tanka upp bilen för nålen var på rött och lampan lös.
Började tanka men efter c:a 30 liter hör jag hur röret fylls och sen gick spärren på bensinslangen.
Började åka hem (hade c:a 10 mil hem) och tankmätaren sjönk normalt som den förväntas visa efter 10 mil.
När jag hade kört typ 30 mil så var det dax att tanka igen så jag åkte och tankade.
Där upprepades samma sak igen. Efter c:a 30 liter sa det stop. Tänkte VA F---N och provade få i lite till
och då rann det över och ner på backen. Alltså var tanken full fast mätaren visade nästan tom.
Nån som har en aning om vad det kan vara som är fel??
Som sagt, mätaren följer förbrukningen som den ska men visar halv tank när tanken är full.
När mätaren visar tom har jag 40 liter kvar. Om flottören hade kärvat så hade väl mätaren inte följt förbrukningen,
utan hade ju stått still tills flottören kommit över bensinnivån!?
Har även märkt att visaren vandrar lite upp och ner nån millimeter under körning.
Tacksam för hjälp!

Mvh Tobbe
Bara att åka till handlaren och be honom att fixa det. Ska inte kosta dig en krona och du har rätt till lånebil eller på annat sätt bli ersätt för att du lämnar in bilen. Det här är ju ett typiskt dolt fel som inte går att bedömma som annat än ursprungligt och du har precis köpt den så det bör inte vara nått snack.

Allt enligt konsumentköplagen.
Tack för svar! :)

Jag bytte in min gamla bil med miljoner fel på. Bla kamrem och sprucket grenrör men massa elfel och andra större reparationer.
Han var hygglig och gav 15000 för den fast den kanske var värt en 1000 lapp.
Känns inte bra att ringa och gnälla på detta fel riktigt. ;)
vad är det för årsmodell på bilen?, har du en runt -02 så skulle jag tro det är DIM:en som spökar, detta kan ge ett otal olika fel på hela instrumentet.
Har du sett något mer konstigt, helljuslampa som inte tänds, klocka som beter sig lite udda , några varningar i displayen, etc.
Som handlare har han skyldighet att lämna & uppfylla garantier. Jag tycker som Joel80, att du kontaktar handlaren & förklarar felet & kräver att få det åtgärdat!
Är en 05:a. Nej inget annat som har bråkat. Jo klart jag får kontakta handlaren men vill helst slippa för det är lång väg att åka.

Har tillgång till grejer men ville bara kolla om någon annan hade hört om något liknande fel så man vet var man ska börja att felsöka. :)
Om han gav dig så mycket för din gamla bil så kanske du betalade ett högt inbytespris för bilen du köpte. Bilhandlare är aldrig "hyggliga". Det finns ju ingen sens i att betala 15000 kr för en bil som är värd 1 000 kr. Det tar han nog igen på annat sätt. Ovavstt om bilhandlaren lämnar garanier eller inte så är det 3 års reklamationstid enligt konsumentköplagen. Denna innebär att fel som uppstår inom 6 månader efter köpet är ursprungliga fel och det är säljaren som ska bevisa motsatsen. Efter sex månadet är det köparen som ska bevisa att felet är ursprungligt.
Fick en tanke på om Ejektorpumpen i den vänstra tankhalvan har sagt upp sig totalt ?
Vore intressant att titta med Vida om mängderna i de olika halvorna faktiskt.
Jag är inte säker men jag tror att den vänstra tankhalvan rymmer något mindre än den högra halvan.
Så du riskerar soppatorsk med 35 liter ca kvar i "fel tankhalva" ?
Bara en idé !!!
Det går ändå inte riktigt ihop, för om tankhalvorna på sadeltanken inte var i kontakt med varandra skulle det inte kunna vara 40 liter kvar i ena halvan, tanken är delad ungefär på mitten(i höjdled) har jag för mig, och då borde det mycket teoretisk inte kunna vara mer än ca 15-20 liter som skiljer.
Jag tror jag skulle tanka två jeepdunkar, ut och köra med lampan lysande för att se om jag får soppatorsk eller inte, då vet man om det verkligen inte finns bensin vid pumpen, eller om det är mätaren som är fel, jag har för mig att dessa bilar varna lite innan stopp, rycker och knycker lite innan motorn stannar, då hinner man svänga av vid lämpligt ställe och fylla i, utan att äventyra säkerheten, men där kanske någon som verkligen kör torsk kan svara på, jag körde aldrig torsk med mig XC70-02
Jag vet bara att jag inte kunde parkera med baken uppåt i en backe när jag hade lite i tanken(ca 15 mil kvar), för då startade den inte, jag fick rulla ner bilen plant, då gick den igång så fint igen.
Tanken har två nivågivare, en för vänster tankhalva och en för höger halva. Summan av signalerna från nivågivarna visas i bränslemätaren. Om en av nivågivarna är trasig får man precis den felbild som beskrivs av "currecp". Felsökning för att se vilken givare som är trasig kan ske på två sätt, antingen med VIDA(snabbast) eller genom att mäta på kontaktdonet till bränslepumpen(höger baksäte måste tas bort).

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]