Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla.

Har bekymmer med svärfars 850 AUT -92. Problemet som topic, den går inte på tomgång utan att man håller lite gas hela tiden, öser ut svartrök och det sprutar sot ur avgasröret vid tomgång. Nya tändstift sotar igen direkt. Startar utan minsta problem varje försök trots att den är så igensotad så jag har svårt att tänka mig att det är några tändproblem. Det vore en lögn att säga att den går "bra" vid gas, dock så visar den inga tendenser på att dö medans man kör den, men den är märkbart trött och ryker lika illa hela tiden.

Grejen är den att problemet uppstod för ett par månader sedan, varpå svärfar fick tipset av Volvomek att en kolv var sprucken och motorn bäst skulle bytas. Sagt och gjort, han for på skroten och hämtade en ny motor av samma årsmodell men som hade gått betydligt färre mil, som hade fina kompvärden.

MEN, när nya motorn så är på plats, så återstår precis samma problem, möjligtvis i lite mindre omfattning dock men i stort sett samma.

Ska tilläggas att inga övriga detaljer byttes i samband med motorbytet, utan enbart block och topp. Dvs det är samma spridare, tomgångsmotor mm som innan motorbytet.

Innan motorbytet bytte han dock alla de vanliga misstänkta. Dvs rotor, fördelarlock, tändstift, kablar, filter mm. Efter det resultatlösa motorbytet har vi än så länge bara bytt lambdan (då den gamla naturligt nog var rejält igensotad).

Är det någon som har en klok idé om vad vi ska ge oss på först, och hur vi kan göra för att testa oss fram?

Några spontana tankar är bränsletryckregulatorn, lufttryck-/tempmätaren eller i värsta fall ECUn.. BTR'en testade vi returtrycket i genom att lossa returen och pytsa ner överflödet vid start i en petflaska - och det rinner ut ganska friskt, vet dock ej hur mycket det ska ösa ut. Alla fem tändstift sotar igen lika mycket, kan alla fem spridare vara kassa? Finns det något "spridarrelä" eller liknande som kan spöka? Tempgivare som ger att motorn är iskall? Vad är bäst att gå på?

Alla tips mottages tacksamt!

Mvh
Rickard
av 25tolife
tycker det låter som att din luftmängdsmätare håller på att ge upp

hade en gammal 740 med precis samma symtom som du beskriver

skulle prova att bara låna nån annans och se om det blir skillnad
för jag kan ju ha fel

hoppas det löser sig
av urbenruben
har själv haft problem med svartrök! på tomgång vill den stanna.jag fick samma svar på volvo (sprucken kolv) bytt lambasond ,luftmängdmätare ,drog två liter milen.tänkte ge upp och skrota.men så köpte jag en bränsletrycksregulator på skroten( 250kr)alla problem upphörde utom att det är lite ojämn tomgång

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]