Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lokove
#843269
Hej!
Snart är hela bakaxeln loss på vår 240 -88. Nu är det bara handbromsvajrarna kvar. Jag har försökt att lossa bromsskivan för att ta bort den och lossa vajern från backarna.
MEN jag hittar inte justerskruven så att jag kan dra in backarna och få loss bromsskivan. Finns det annat sätt att lossa vajrarna.

Hmm det är ju bara det kvar....

Förslag?

//Ove
av osla
#843356
du tar bort mittkonsollen över p-broms spaken, sitter i två skruvar baktill på sidorna, sedan är det bara lyfta upp den i bakkant och sedan skjuta frammåt så kliver den ur en hake fram. då har du justeringen där framme vid spaken, en mutter till varje sida
av lokove
#843408
Tack för edra svar. En följdfråga, är det då bättre att lossa vajrarna fram och dra ur dom och då låta de sitta kvar vid bakhjulen?
Eller är det trots allt lättare att ta bort bromsskivan och lossa vajern vid bakhjulet?
Mvh Ove
av osla
#843554
det går inte att lossa wiren bak. finns ingen justering vid backarna som tex mercedes har. det går bara att släppa fram
Användarvisningsbild
av lennarte
#843616
lokove skrev:är det då bättre att lossa vajrarna fram och dra ur dom och då låta de sitta kvar vid bakhjulen
Du ska väl använda handbromsvajrarna igen,eller? Får du med vajrarna till nya axeln ? Ska vajrarna sitta kvar på bilen så lossar du muttrarna som beskrivits ovan, sedan knackar du loss trummorna genom att knacka mellan hjulbultarna (OBS! muttrar på om du behöver knackar hårt). Knacka även på trumman (mot där banden sitter) så det verkligen lossnar, sedan är det bara att lyfta bort skivan/trumman (bromsoket måste vara lossat/borttaget). Ta loss fjädrarna och plocka bort backarna. Det nedre "staget" mellan backarna kan du byta ut mot justeringen som jag "visade" innan. Leden/expandern kan (brukar vara) fastrostad men om du öppnar/fäller ut den sitter där en liten sprint genom en del av leden och änden på handbromsvajern. Den brukar också vara fastrostad, men sedan är bakaxeln fri. Sedan har du ju möjlighet att kunna riktigt ordentligt smörja upp lederna till handbromsen, Ett ofta eftersatt jobb. Kolla på änden på den "nakna" vajeränden, där sitter ett stift som gärna rostar fast.
http://motoroldies.se/Shop/index.php?me ... el=1205743
Själva leden som sprinten sitter i,
https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q= ... 0517394853
Bläddra ner lite (läs gärna igenom också) så ser du en tecknad bild på hur det ser ut
Leden är 38, 39, 40 och sprinten är 41.

Mvh
Lennart
av lokove
#843695
Tack för alla råd och tips. Bakaxeln ska loss för rostsanering och målning och bussningsbyte. Sedan ska allt ihop igen. Tack ännu en gång.
Ove
Användarvisningsbild
av lennarte
#843711
Henke3 skrev:Du fick ett felaktigt råd att lossa muttrarna för vajrarna efter att ha lossat hela plastkonsolen över handbromsspaken.
Det var som f--n. Detta hade jag missat. Fanns det även på -70 talare? det är mest sådana jag jobbade under "min aktiva tid". Detta påminner ju om hur det fungerar på 740 modellen. Det förenklar ju en hel del, det är ganska bökigt att komma åt annars. Man är aldrig för gammal för att lära sig något

Mvh
Lennart
av osla
#843858
även jag har missat detta. meckade själv i p-bromsen på min 245 för nån vecka sen och jag justerade på muttrarna på wiren/arna

Men kan nån klargöra, eftersom dom &aum[…]

Det svänger…… https://carup.se[…]

Hej på er! Som rubriken antyder har jag ett[…]

Startproblem Volvo V70 2010

Testa ett annat batteri, troligen nån d&arin[…]