Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena har en 745 med B234F alltså 16 ventils motorn. Allting började i höstas då den hackade vid gaspådrag och de lät som nån satt under bilen och sköt med pistol. Sen när vintern kom och de blev kallt ute slutade problemet och bilen gick som vanligt felfritt alltså. Och nu när de börjar bli vår och de är fuktigt å lite små blött så är problemet tillbaka...

De jag har bytt är LMM,Tändstift,Tändkablar,Fördelare,rotor,tändspole,soppapump och soppa pumps relä,bränslefilter,luftfilter.

Jag har även mätt tempgivare och värdena på den var bra.
Har även sprejat med startgas och försökt hittat tjuvluft men inte hittat något.

Om nån har en aning om vad de kan va för fel är jag tacksam för svar! :)
Tyder lite på att den får för lite bensin, tändstift kanske. Jag kan inte ha "rekommenderade" tändstift i min 16V motor, Dom blev alldeles vita och bilen "småryckte" (överhettning/bränslebrist) vid motorvägs fart (4000rpm). Satte i NGK BP7ES (i stället för rekommenderade BP6ES) och sedan fungerade den biten.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Tyder lite på att den får för lite bensin, tändstift kanske. Jag kan inte ha "rekommenderade" tändstift i min 16V motor, Dom blev alldeles vita och bilen "småryckte" (överhettning/bränslebrist) vid motorvägs fart (4000rpm). Satte i NGK BP7ES (i stället för rekommenderade BP6ES) och sedan fungerade den biten.

Mvh
Lennart
Testade sånna tändstift förut men vart ingen skillnad. Idag var de torrt ute och den gick hyffsat bra inge ryckningar allafall, fattar inte hur den kan gå bra beroendes på väder, låter de inte som ett lmm problem isåfall ? Men den har jag ju bytt...

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]