Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tuna
Hej.

Började göra en service på bilen idag men jag stötte på ett problem. Hade inte tänkt på att det inte var ett "klassiskt" oljefilter utan insats och där stod man utan verktyg till detta.Min gamla hederliga oljefilteravdragare funkade inte heller då den var för liten. :cry:

Inga affärer har öppet imorgon och jag måste få klart bilen så jag kan köra grabben till dagmamman på måndag morgon.

Nu skulle jag vara mycket tacksam för lite tips på kreativa lösningar med "vanliga" verktyg för att få loss den hel.
Användarvisningsbild
av Esarp
Jag har lyckats utan att förstöra både till bensinare och dieslar med en polygrip model jätte stor med tejpade käftar och hålla om filtret o lossa [THUMBS UP SIGN]
av johgro
Nu är jag allt annat än säker på hur ditt filter ser ut och fungerar. Men vid ngt tillfälle på en gammal bil jag haft tidigare har jag försiktigt slagit en mejsel igenom filtret och dragit loss det med mejseln. Blir lite slabbigt om man gör så, men det är ju bara att förbereda med en trasa eller två.
Användarvisningsbild
av Perc
johgro skrev:Nu är jag allt annat än säker på hur ditt filter ser ut och fungerar. Men vid ngt tillfälle på en gammal bil jag haft tidigare har jag försiktigt slagit en mejsel igenom filtret och dragit loss det med mejseln. Blir lite slabbigt om man gör så, men det är ju bara att förbereda med en trasa eller två.
Som trådskaparen sa, det är insatsfilter och inte plåtfilter. Filtret är inne i en burk som ska återanvändas.
Användarvisningsbild
av Vojje
det går naturligtvis bra att byta filtret en annan dag när rätt verktyg finns till hands.
av Tuna
Hej alla !

Lyckades låna ett verktyg så det löste sig bra.

Till Vojje:

"Inga affärer har öppet imorgon och jag måste få klart bilen så jag kan köra grabben till dagmamman på måndag morgon."

Så det var tvunget att bli klart idag :)
av Clonetom
Tuna skrev:Hej alla !

Lyckades låna ett verktyg så det löste sig bra.

Till Vojje:

"Inga affärer har öppet imorgon och jag måste få klart bilen så jag kan köra grabben till dagmamman på måndag morgon."

Så det var tvunget att bli klart idag :)
Han menade antagligen att du kunde köra med det gamla filtret till i morron och byta då istället eftersom du uppenbart inte hade plockar bort och slängt det..............
av Tuna
hahah ja det hade funkat om det inte var så att jag redan hade tömt motorn på olja innan jag upptäckte filterproblemet :) inte så bra att köra utan :)

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]