Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ersj
Hej!
Fick upp meddelandet efter 12000 mila servicen så jag åkte tillbaka till Volvo och fick hjälp att läsa av felkoden. Var antingen virvelspjället eller luftmassemätaren som det var fel på. Virvelspjället är bytt vid 9000 mil och luftmassemätaren är tydligen inte så vanligt att den går sönder enligt verkstadsteknikern och har även läst det här på forumet. Teknikern på Volvo nollade felkoden så skulle vi se om den dök upp igen.

Felkoden kom sedan inte upp förän ungefär ett halvår senare framåt hösten/vintern igen och har sedan dess kommit och gått kanske 5 gånger. Felkoden kommer alltid upp när man segdrar, exempelvis ligger i 80 på sexan och trampar halv gas. Meddelandet försvinner sedan efter ca 10 starter. Bilen går normalt vad jag kan känna förutom just då meddelandet kommer upp då den strypt sig lite.

Har letat en hel del på forum och det verkar som det är vanligare att sensorn på intercoolern kan ge denna felkod och att det är ett vanligare fel. Har någon här någon uppfattning om detta och hur svåråtkomligt sitter sensor om det är denna?

Tack för hjälpen
Erik
Hade ett liknande symptom på min D5'a och felkod ECM-135F (Luftmassmätare - För hög signal).

Bytte luftmassmätare (min är en Bosch 0 281 006 184) -> problem solved :)

Vilken felkod har du?
Användarvisningsbild
av ersj
Okej. Han sa tyvärr inte vad felkoden hette, bara att det var fel på virvelspjället eller luftmassemätaren. Vi kollade så virvelspjället fungerade som det skulle och det gjorde det. Om jag inte minns fel har felet uppkommit när det varit kring nollan.
Utan felkoderna blir vi nog inte mycket klokare... Det blir bara gissningar.

Jag har kört utan armen till virvelspjället i ett par veckor, och det gav inga felkoder eller varningar i DIM.
Det var inte heller någon omedelbar ändring av bilen, förutom att jag tyckte mig märka att bottendraget blev bättre när den nya armen blev monterad - men det kan lika gärna vara en placebo effekt :???:

Så kort sagt - läs ut felkoderna, posta dom här, så kan förhoppningsvis någon här på forumet hjälpa dig vidare.
Användarvisningsbild
av Moridin
Fick också denna varning under tiden jag hade dragkroksmodulen ikopplad. Eftersom att det hade börjat uppstå massa elfel efter jag kopplat in dragkrokselen så drog jag ut den så fort jag kunde. Sen dess försvann detta + bilen har inte dött helt eller andra symptomer jag fick.

MVH
Användarvisningsbild
av ersj
Idag har jag haft bilen inne på sevice och felkodena lästes. Det fanns två felkoder men de var inte aktiva så dessa nollades och så skulle jag komma in igen när felmeddelandet kommer upp. Felkoderna pekade på Luftmassemätaren och den andra Signal saknas lambda. Någon utav dem kan vara en följdfelkod. Felkoden brukar komma upp när det är runt nollan och när man segdrar under ca 1500 varv. Sensorn på intercoolern kunde det inte vara trodde teknikern då bilen brukar gå dåligt med det felet.
Användarvisningsbild
av ersj
Felkoden uppkom inte något mer under den varma perioden men sen när det började bli kallare (ungefär nollan) så började felkoden komma upp igen. Bilen går som vanligt men man kan känna att den stryper sig något på vissa varvtal. Men sen i februari när det blev riktigt kallt så gick bilen riktigt dåligt. Orkade inte hålla farten i uppförsbackar på 6.an i 90km/h. Åkte till Volvo och fick felkoderna avlasta och serviceteknikern trodde det var LMM (för låg signal) men rekommenderade att vi bokade en felsökning för 1500kr och byte av LMM om felet var denna. Under felsökningen kollade han temperaturer i LMM och givare. Bilen hade stått ute och var kall (ca 5grader) men tryck/tempgivaren vid intecolern visade ca 80 grader medan LMM visade mer rimliga siffror. Han plockade loss givaren och gjorde rent och mätte sedan igen och den visade då normala värden och har sedan dess fungerat. All heder åt min servicetekniker på Brandt bil.

Jag lade på sommardäcken på Merce[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]