- ons 26 feb 2014, 18:30
Jag köpte bilen när den gått 10.000 mil. Nu har den gått 12.500mil.
Idag när jag körde hem från jobbet upp för en lång backe tändes "Motorservice erfordras".
Jag märkte ingen skillnad på bilen då.
Efter 5min släktes meddelandet.
Efter 10-15 min tändes det igen och släcktes efter 5min.
Nu var det kö och jag fick gå ner i fart.
Jag märket att den var väldigt slö på 1:an till 3:an de högre växlarna var som vanligt.
Jag parkerade på ett ställe en stund och utförde ett ärende.
När jag startade bilen och körde igen var den som vanligt. Körde ca 1-2mil utan problem.
Jag gissar att det är partikelfiltret eller den där vätskan som är problemet.
Mina frågor:
1.Om ett fel uppdagats och meddelande tänds, varför slockna meddelandet sedan. Har felet fixat sig (=motståndet i filtret minskat)?
2. Vad händer om jag kör 100 mil till (skall ut på planerad resa nu hinner inte fixa med bilen innan)?
3. vad är bäst för rening av filtret, kör hårt eller försiktigt
4. Ser man när filtret renas? Jag har inte sett någon skillnad någon gång.
5. Om man nödfixar filtret genom att borra hål igenom, får man felmeddelande då?
6. Går det att köra med hål igenom filtret (10-30 mm)
7. Vad består filter av, går det att göra ett hål igenom filtret, är det hårt eller mjukt material?
8. Var kan man köpa vätskan som behövs och är det svårt att fylla (filtret kan man köpa på Skruvat har jag sett)?
9. Kommer på fler frågor efterhand....
Någon?
Idag när jag körde hem från jobbet upp för en lång backe tändes "Motorservice erfordras".
Jag märkte ingen skillnad på bilen då.
Efter 5min släktes meddelandet.
Efter 10-15 min tändes det igen och släcktes efter 5min.
Nu var det kö och jag fick gå ner i fart.
Jag märket att den var väldigt slö på 1:an till 3:an de högre växlarna var som vanligt.
Jag parkerade på ett ställe en stund och utförde ett ärende.
När jag startade bilen och körde igen var den som vanligt. Körde ca 1-2mil utan problem.
Jag gissar att det är partikelfiltret eller den där vätskan som är problemet.
Mina frågor:
1.Om ett fel uppdagats och meddelande tänds, varför slockna meddelandet sedan. Har felet fixat sig (=motståndet i filtret minskat)?
2. Vad händer om jag kör 100 mil till (skall ut på planerad resa nu hinner inte fixa med bilen innan)?
3. vad är bäst för rening av filtret, kör hårt eller försiktigt
4. Ser man när filtret renas? Jag har inte sett någon skillnad någon gång.
5. Om man nödfixar filtret genom att borra hål igenom, får man felmeddelande då?
6. Går det att köra med hål igenom filtret (10-30 mm)
7. Vad består filter av, går det att göra ett hål igenom filtret, är det hårt eller mjukt material?
8. Var kan man köpa vätskan som behövs och är det svårt att fylla (filtret kan man köpa på Skruvat har jag sett)?
9. Kommer på fler frågor efterhand....
Någon?
Senast redigerad av 1 linnar, redigerad totalt 0 gånger.