Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Björnpersson
Vad ska man kolla upp om man tänker köpa en S80 -01, -03?
Vad är deras svaga punkt? vad brukar gå sönder? Rostar den modellen mycket?

Tacksam om någon kan ge mig några råd.
av Arnold
Ett specifikt fel på de årsomdellerna är att gasspjället brukar ge upp. De är av italiensk dålig kvalitet. Kolla under gasspjället om det är en vit etikett eller en gul. Är det en vit etikett så har du det gamla gasspjället som har dålig kvalitet. Då får du kalkylera med att det kan lägga av. Det är en kostnad på runt 8 000:- om Volvo ska byta. Har du en gul etikett så är gasspjället bytt och då är det lungt med det. Det finns renoverade spjäll att köpa för en billigare peng. Och det är enkelt att byta själv. Du kan även få ditt eget spjäll renoverat och då slipper du kostnaden för nerladdning av ny programvara. Jag vet inte om det var 03 elle 04 som de gick över till Boschs gasspjäll, och de ska det inte vara några problem med. Det känns igen bla genom att det är svart i botten.

Det är vanligt med kallödningar i kretskortet som sitter i kombinationsindtruimentet. Ett vanligt symptom är att kontrollampan till helljuset inte tänds. Kolla så att belysning och kontrollampor i kombinationsinstrumentet beter sig på rätt sätt. Volvo byter hela kombinationsinstrumentet till en kostnad av runt 12 000:-. Många av oss på forrumet som råkat ut för detta har lämnat in det för omlödning till en kostnad av 2 500:-.

Jag skulle tro att detta är de dyraste typfelen.
av valln
Den rostar nästan ingenting.
Jag tror kombinationsinstrumentet förbättrades runt 03 och fick led.

Om det blir en 04-05 nånting är det viktigt att kolla så inte kopplingen kärvar på splinsen.

Annars är det en jättebra bil, men visst kan det fort bli en reparation på verkstaden för 10-15000 tusen. Om det är xenonlyktor kostar strålkastaren cirka 9000 kr exempelvis.
av valln
Viktigast är att du kollar vem som har servat och lagat bilen annars kan du få stora framtida bekymmer. Givetvis också kolla ägaren.
av valln
Motorn som är 2.5T är en jättebra dragbil, i alla fall med manuell växellåda.
Någon annan får svara hur bilen är som dragare med automat.
Användarvisningsbild
av milktrucker
beror helt och hållet på husvagnens tilltänkta bruttovikt och bredd. Min rek. är över 1200 kg, välj 2.5T
2.5T är den du bör välja om du ska dra en stor/medelstor husvagn för att få en smidig körning. Turbon ökar vridmomentet och sänker därmed förbrukningen.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&aum[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]

Tröskelbelysning XC60

Jag har fixat på min. Du sätter ett 100[…]