Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nickebergman
Hej alla. Jag är ny på forumet. Jag har en fråga, är det nån som upplevt att ratten lutar åt vänster när man kör på rak väg? Jag har en xc60 my 13. Jag har gjort 2 st hjul inställningar men det kommer tillbaka.
Användarvisningsbild
av Doffen
Det har jeg opplevd ja.
Det kan komme av flere ting:
Dårlig utført hjulstillingskontroll (mest sansynlig)
Stor forskjell i dekktrykk
Slitte foringer i forstilling og bakstilling
Skader på hjuloppheng

Mest sannsynlig dårlig utført jobb med hjulstilling
Om du har vært på samme verksted å tatt hjulstillingskontroll, så ville jeg forsøkt å tatt en kontroll en annen plass.
Om resultatet blir bedre da, så er det å kreve pengene tilbake fra verkstedet som gjorde jobben første gangene.
av nickebergman
Bilen har bara gått 1300 mil så jag tror och hoppas inget är slitet än. Den är bra en tid efter inställningarna men sen kommer det tillbaka.
Användarvisningsbild
av Doffen
nickebergman skrev:Bilen har bara gått 1300 mil så jag tror och hoppas inget är slitet än. Den är bra en tid efter inställningarna men sen kommer det tillbaka.
Det høres jo ikke bra ut.
Tydeligvis en feil i forstillingen en plass. Mulig feil med tannstang.
Hva sier verksted om dette da?
av PFA
Min ratt var något vriden åt vänster när jag fick den ny för knappt en månad sedan. ÅF har justerat den.
Användarvisningsbild
av Titaniumgrå
I alla mina nya Volvo har ratten varit snejusterad! :(
Användarvisningsbild
av MartinS
Är det väldigt lite och åt vänster kan det bero på att körbanan i 99% av fallen sluttar svagt åt höger för att vattnet skall rinna av.
av umekille
Hur var det med sommardäcken på bilen?
Har alltid upplevt bilar som att ratten ändras
lite vid sässongsbyte av däcken. Lite sned på vintern
helt rak på sommaren.
av nickebergman
Det blir nog att vänta tills sommar sulorna kommer på, så får vi väl se om det rätar upp sig. Annars så blir det reklamation på senaste hjul inställningen.
av Lagerpe
Jag hade samma problem med en något sned ratt på min XC60, dock helt stabilt (ingen förändring med tiden) och perfekt väghållning samt helt jämnt slitage).

Tog saken i egna händer och ändrade inställningen (åtskruvningen) i de båda styrstagen med exakt lika mycket på båda sidorna (i motsatt riktning givetvis: skuva in på högra sidan och skruva ut på vänstra sidan, eller tvärtom). Innan låsmuttern skruvas loss (vilket krävde en djävla massa WD-40) måste du måla ett tunnt rakt streck på staget, över och på båda sidorna av låsmuttern, så att du ser vad originalinställningen var och sedan ser till att du ändrar inställningen exakt lika mycket på båda sidorna.

Det krävdes visserligen tre försök för att få till det perfekt, men nu är ratten spikrak (och väghållningen/slitaget fortfarande perfekt). Jag vill minnas at ett kvarts varv (90¤) på stagen motsvarade cirka 5¤ lutning på ratten men, som sagt, det tog några försök för att få till det perfekt.
Trögstartad XC60

Vår XC60, 2015 D4 AWD, har börjat bli l[…]

Kanske var en nitisk besiktningstekniker. Han[…]

Spännande och stiligt! Själv fick jag &[…]

Hejsan Ja har haft stopp i returslangen frå[…]