Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dalleballe
Hej! Här om dagen när jag skulle åka till jobbet så upptäckte jag att när jag slog igång vindrutetorkarna så låter det som någon hällt grus i torkarmotorn samt att armarna går sjukt tungt och långsamt på rutan.

Är det motorn som är slut eller är det armarna och dessa delar som går trögt? Det låter som sagt jätteilla om motorn när den går..

Om det är motorn, går det att reparera tror ni eller det bara byta? Den såg ganska lätt ut att få bort, dessvärre verkade det knepigt att smörja upp själva armarna o den biten..
av drizz29
gissar magneterna som lossnat
sitter i den svarta runda delen
själv råkat ut för det
skruva lös armen till motorn så märker du
om dom kärvar torkararmarna
torkar motorn sitter med 4 bultar
3 i motor rummet o en i kupen
av dalleballe
drizz29 skrev:gissar magneterna som lossnat
sitter i den svarta runda delen
själv råkat ut för det
skruva lös armen till motorn så märker du
om dom kärvar torkararmarna
torkar motorn sitter med 4 bultar
3 i motor rummet o en i kupen
Ok tack för infon! Hur går jag tillväga för att lossa den sista bulten i kupen? Tar jag bort handsfacket eller kommer man åt ändå??
av Amarace
Motorn sitter bara med 3 skruvar, den fjärde om man vill kalla det så håller fast själva armen från motorn till länkaget, ta loss handskfacet så kommer man åt det lätt.
av dalleballe
Amarace skrev:Motorn sitter bara med 3 skruvar, den fjärde om man vill kalla det så håller fast själva armen från motorn till länkaget, ta loss handskfacet så kommer man åt det lätt.
Okej tack! Kommer man även åt att smörja länkaget om det kan vara kärvt i detta? Fast det kanske inte är det som är problemet när det låter ur motorn? Eller kan det låta för att det går tungt?

Förresten, vad jag älskar detta forumet alltså, ni kan ju allt!
av dalleballe
Var ute en snabbis idag och skruvade bort svarta delen. Upptäckte att precis som någon ovanför skrev att en utav magneterna hade lossnat. Tror ni man kan epoxylimma dit det och få det att funka? Jag drog även ut hela spolen som satt där i, var det dumt? Har det något med hemläge/noll-läge att göra hur den står eller är det bara skruva dit den igen sen?
av dalleballe
Lagade motorn idag. Det var som sagt en magnet som hade lossnat. Gjorde rent och fick dit lite epoxylim och lät de torka. Efter jag skruvat ihop det så gick bladen först lite långsamt men efter ett tag och lite ordentligare åtdragning av de två skruvarna som håller motorn på plats så funkar det!

Får se hur länge det fungerar nu då =)

Tack alla för hjälpen!
Värmepaket 940

Läs detta. https://www.jagrullar.se/forum/vie[…]

Problem med värmen på 740

Gött att vara till nytta ibland....😁😁

Ingen byter skärmkanter fram, byt hela sk&aum[…]

Motorfästen XC60 -17

Man ser att det spruckit. Iaf det övre. Men d[…]