Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Swirre66
I början på året köpte jag en 244 GLT-84 , den har rullat bara 10,000 mil och köpt ny i Trelleborg på Verdexa, bilen första ägare en äldre dam som körde knappa 3000 mil 1984-2000, sen 2 äldre farbröder som ägare ....................................
Jag sitter och funderar o funderar, GLT var ju en lyxigare 244 på sin tid o ofta mycket utrustad om man jämför med en vanlig DL o GL .....................
Min bil har inga lyx saker , bara standard servostyrning och starkare motorn B23E, annars inget mer lyxigt som soltak, elhissar mm, är detta inte en lite ovanlig udda lösning på en GLT ?
År min 244 en udda GLT eller är mina funderingar helt upp åt väggarna ?
Jag har ägt och kört många Volvobilar, hade många 240 på dess glansdagar, minns min 244GLE från 80 som var en riktig lyx bil mot en vanlig 244.

Kul om någon har lite information till mig :D
Användarvisningsbild
av Frrla
Dom har eventuellt lite styvare fjädrar för sportigare känsla. kanske någon annan detalj också. b23an och manuell m46, annars var dom strippad på det mesta.
m.a.o det som sitter extra i en glt är/var alltid tillval...

GLE är som sagt lyxmodellen. GL standardutrustad från grunden. och DL endast det nödvändigaste. alla modeller fanns såklart med tillval av något om man ville det, eller om man kunde välja bort något?
av Amarace
Som sagt hade GLT inget extra lyx egentligen, så din bil är en normal GLT :) Ofta valde ju dock folk att köpa till lite extra då det var en mer speciell modell.

Ffrla, en GLE har inte så mycket mer utrustning, bara Centrallås standard är utrustningen utöver GLT's utrustning (på senare GLE 83-84), 244GLE 79 (den fanns inte 80, dock fanns 264GLE-80) hade ribbad plysch som standard, framspoiler samt taklucka och servo, i övrigt var inte heller den merutrustad original, men även där brukade det köpas till lite mer.
Användarvisningsbild
av Swirre66
Jag tackar er som är lite mer pålästa än mig ......................
Min 244 GLE var ju en 79a, jag som fick lite lätt altzheimer då jag skrev mitt inlägg :D
Användarvisningsbild
av Frrla
Jo det är lite det jag menar. Allt fanns inte på Gle heller annars är det lite svårt att lägga till utrustning på dem...

Min Gle saknar dimljus fram, elbackspeglar och el-öppnare för bagaget. Kanske något som har byts ut eller lagts till under årens lopp också.

EDIT: -84 GLE fick ju de tjockare dörr-listerna på dörrarna och runt rutorna från 264an, huven, lackad spoiler, om jag fått rätt uppgifter.
Finns säkert mer småsaker som man inte tänker på.

Hur var det med extramätarna då? Tillval på GLE det också?

Dubbfria

Det svänger…… https://carup.se[…]

Hej på er! Som rubriken antyder har jag ett[…]

Startproblem Volvo V70 2010

Testa ett annat batteri, troligen nån d&arin[…]