Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cedrix
Hej!

Fick en mindre trevlig upplevelse igår!
Först kände jag att handbromsen började kännas konstig, sedan låste sig plötsligt ena bakhjulet under körning.
Släppte när jag backade och jag kunde köra hem.

Väl hemma så var det bara att riva isär och konstatera att de "nya" klackarna för handbromsen som jag monterade för någon månda sedan hade lossnat.
Skruvarna som håller dessa nya klackar måste varit gjorda av något dåligt material och gått av, så där fick man för att man bytte dessa i förebyggande syfte.
Dom gamla var inte trasiga bara rejält nötta med gropar där bromsbackarna tog emot vilket gav ett stort glapp (rörelsefrihet) för backarna.

Men nu när de nya klackarna lossnade så följde ju såklar backarna med runt och slet av handbromswiren och alla fjädrar som håller backarna.
Dessa fjädrar och skruvskallar låg sedan löst nere i bromstrumman och kilade plötsligt fast med tvärnit som följd.
av Arne
Ja, tyvärr så är det en skitdålig konstruktion på Volvos handbroms på S60, S80 och V70N. Detta kan inte hända på nya S80 och V70 II.
av Cedrix
Eftersom det inte var så länge sedan jag köpte detta så har jag en reklamation där!
Får se hur som sköter detta....
av putte62
Vad var det för något du bytte "i förebyggande syfte"? (är det en utbytesdetalj som ersätter de i navet gjutna orginalklackarna?) Den enkaste åtgärden att få bort "glappet" (justera backarnas viloläge mot trumman) är att "förlänga" den "ojusterbara" distansen (som håller isär backarna mittemot expandern). Detta görs enklast med en svetsloppa eller en bit bockad plåt i ena eller båda spåren på distansen.
Laddinställningar i sensus

Har inte sett några laddningsinställnin[…]

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]