Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av niklaskull
Hej!
Håller på att installera Xenonkonverterade extraljus och tänkte montera bort extraljusreläet till ett nytt avsett för xenon, men jag hittade denna kontakt som satt fast i den och jag var inte säker på vad det var exakt, är det styrsignalen kanske? Hoppades att någon av er kunde hjälpa mig med att identifiera kontakten och berätta vad jag ska göra med den nu när det gamla reläet ska väck och det nya verkar inte ha någon kontakt som passar in på just den kontakten.

Det är det här som är det nya reläet för 3 st extraljus: http://www.xenonkungen.com/shop/4404/ar ... 8f9bf1.jpg
1.jpg
1.jpg (98.16 KiB) Visad 223 gånger
2.jpg
2.jpg (127.25 KiB) Visad 245 gånger
Mvh

Niklas
Användarvisningsbild
av Perc
Det där är styrningen till reläet, mycket riktigt. Tidigare installatör har köpt prylar på Volvo och kopplat in sig där istället för att koppla in sig vid strålkastaren. Mycket smidig lösning och då får man dessutom styra via knapp på instrumentbrädan.

Kontakten är volvospecifik men den går säkert att återanvända. Klipp sladdarna och skarva in på styrningen till ditt nya relä bara så blir det bra sen. Eller så köper du en ny, finns på Volvo.
Tack Perc!
Då får jag skarva dem lite. Kan man se vilken som är plus och minus? För den nya kontakten verkar bara ha en plus och minus verkar ska gå dirket till chassit. Men så är inte fallet här där bägge verkar gå in till reläet?
Användarvisningsbild
av Perc
Du kan mäta dig fram till vad som är plus och minus, men då jag gjorde det så fick jag inga vettiga resultat ur multimetern över huvud taget. Trodde att det var något fel på bilen tills jag kopplade in reläet, då slog det på/av hur fint som helst. Det behövdes tydligen lite motstånd i kretsen för att bilens dator skulle begripa att "sätta igång" uttaget.

Jag kollade dock aldrig vad som var vad i slutändan, polariteten spelar ingen roll för styrningen till ett vanligt fyrpoligt relä.

Det verkar som du litar för mycket på instruktionerna och för lite på magkänslan. ;) Såna där instruktioner är alltid gjorda för fri tolkning, för alla bilar är ju olika. Just V70 är lite unik eftersom den har så fin kontakt att ta styrström ifrån, det finns mig veterligen inga andra bilar som har det utan det "normala" är att ta signal till reläet direkt från helljuslampan.
Laddinställningar i sensus

Har inte sett några laddningsinställnin[…]

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]