Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#833371
Detta inlägg lade jag som ett svar i en annan tråd men jag vet inte om det blev rätt (noob) :)

mitt problem: (hittar ingen annan tråd om detta)

Jag har en V70 2.4 170HK

Har ett "enligt mig" jäkligt högt undertryck .... då jag lyfter oljepåfyllningslocket så sugs det fast och man lär ta i bra nog för att få loss det .... och när det väl släpper så pyser det till som när man öppnar en skakad läskburk ..... Det blåser inte utan Suger ... likaså är det när jag lyfter oljestickan .... fast inte alls lika hårt sug där.

Tacksam för Tips!!!

MVH

ps. Oljefällan och alla slangar till den är rena och fungerar.
#833391
Hade precis samma fel på lillebrorsan s40n 05

Jag byte oljefälla igår och problemet försvann.
På just hans modell så gick det inte rengöra oljefälla. Va bara byta som gällde .
Vet inte hur det är med v70
#833395
Jonas_latt skrev:Hade precis samma fel på lillebrorsan s40n 05

Jag byte oljefälla igår och problemet försvann.
På just hans modell så gick det inte rengöra oljefälla. Va bara byta som gällde .
Vet inte hur det är med v70

Tackar för snabbt svar.... ja jag gjorde ju bara ren min.... hade en ny som jag beställt men den passade inte ... verkar som att dom bytt modell på fällan från 2004- vilket dom uppenbarligen inte har koll på överallt där de säljs :D

Kanske man ska kosta på en ny då och göra om allt ..... undrar om jag behöver byta insugspackningen igen?? :D
#833406
Som sagt så gällde detta en s40n.
Så vet inte riktigt hur det sitter på v70. För jag behövde inte lossa något Insug.
Satte tydligen någon membran i oljefälla. Och det kan tydligen spricka. Och då hjälper inte rengöring.
#833552
Jonas_latt skrev:Som sagt så gällde detta en s40n.
Så vet inte riktigt hur det sitter på v70. För jag behövde inte lossa något Insug.
Satte tydligen någon membran i oljefälla. Och det kan tydligen spricka. Och då hjälper inte rengöring.
Ja nåt membran i oljefällan till V70 04 har jag inte läst om någonstans .... däremot har jag läst att nån ventil i oljefilterhuset på V50 / S40 kan pajja och orsaka samma problem....


Låt oss låtsas att det INTE är oljefällan då .... vad kan då vara orsaken till mitt problem... någon som har nå tips / förslag??

MVH
av rid54
#833852
Det är ju inte säkert att undertryck är skadligt, men är det MENINGEN att det ska vara sådant undertryck? Viss genomströmning är ju önskvärd, så att vevhuset ventileras från fukt etc. Någonting har troligen koksat igen någonstans.
#833909
rid54 skrev:Det är ju inte säkert att undertryck är skadligt, men är det MENINGEN att det ska vara sådant undertryck? Viss genomströmning är ju önskvärd, så att vevhuset ventileras från fukt etc. Någonting har troligen koksat igen någonstans.
Ja antagligen..... Frågan är bara VART ...... Finns ju en miljard slangar och ventiler och jag vet inte vad en bråkdel av dom har för funktion :roll:

Får jag reda på det så ska jag så klart tala om det här ..... Verkar inte vara vanligt iaf. då ingen jag pratat med varit med om det ??:-/

Med vänlig hälsning, R

PS. filmar imorgon och lägger upp här om det går att få till det så att man hör på videon hur det suger när jag lyfter oljepåfyllningslocket.
#833971
Jonas_latt skrev:Här är ett klipp på s40 jag tidigare prata om. Den motorn började skrika när den sög så mycket Så den vågade jag inte köra med.

Ja så där är min också.... Verkar som att man åker på att byta fällan ändå då :(

Synd att Volvo (och alla andra) tar mer än dubbelt så mycket för en fälla till 04:an än tidigare modeller och i min värld så gör dom precis samma sak men har ett "slanguttag" som skiljer i diameter och utseendet skiljer lite (men fästena är samma) .... 800kr + jämfört med 300kr +

Ja ja, det kostar att ligga på topp :-D

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]