Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BjornHoffmann
Någon vänlig själ som skulle kunna berätta för mig var reläet till glödningen sitter, till tidigare D5:or ska det sitta på plats MA2 men där är tomt på min bil.
av BjornHoffmann
Efter lite rotande hittade jag det, sitter ensamt framför luftfilterboxen. Frågan är nu varför bilen inte vill glöda. Glödtrådsindikatorlampan i instrumentpanelen slocknar direkt efter jag vridit nyckel till tändningsläget oavsett temperatur. Tvungen att köra diselvärmaren ett tag för att överhuvudtaget få liv i bilen.
av Volvouser
Nu vet jag så klart inte hur kallt det är där du bor, men i de år jag har haft min D5'a slocknar lampan för glödning i princip i samma sekund som den tänds. Men har nog heller aldrig startat den i temperaturer mindre än ca -10 max -15 grader...
Har även 2 felkoder på glödningen: ECM-6661 & ECM-6664 (Glödstiftsreglering - Felaktig signal) som jag "alltid" har haft men inte gjort något åt, men har som sagt aldrig haft startproblem - startmotorn hinner knappt hugga i innan "eländet" brakar igång :wink:

Har du några felkoder? Kan det evt vara något annat som gör att den är svår att starta...?
av BjornHoffmann
Har nu hållt på och mätt på glödstift när jag vrider om nyckel och där finns ingen spänning.
Plockade ut "reläet" som jag inte direkt skulle kalla för relä. Invändigt är det kretskort med en microprocessor och ett gäng transistorer.
Hat tyvärr ingen felkodsläsare, men borde trilla in en på posten idag, får se om den visar några koder.

Har precis fått ihop bilen efter ett kamremshaveri så visst kan det finnas andra orsaker, men eftersom den startar när bränslevärmaren stått på en stund och det faktum att den inte glöder så drar jag slutsatsen att det är problem med just glödningen.
När den sen startat så går den som en klocka.
Funderar på att göra en fullösning och tvångsköra glödstiften och se vad som händer.
Antar att det som styr glödning borde vara en tempsensor, vilken och vad sitter den isf?
av Volvouser
Styrenhet motor (ECM) styr glödstiften via glödstiftreläet - så även om du menar att det inte är ett (mekaniskt) relä så är det nog ett iallafall, då transitorer lätt kan fås så dom kan tåla den ström som glödstiften förbrukar.
Hur, och var ECM får sina uppgifter från när den skall starta glödningen är väl en kombination av bl.a vattentemp och yttertemp (rätta mig någon om jag har fel).
Men testa att sök lite på forumet (om du inte redan har gjort det) - utan att vara helt säker, menar jag att ha sett ytterligare tips på var och hur du kollar upp dina glödstift.
av BjornHoffmann
Ett litet framsteg. Hittade en äldre tråd av "svecon" som hade ett liknande problem och han fick glödningen att fungera när han plockade bort kontakten på vattentempsensorn. Gjorde detsamma precis och helt plötsligt så lös glödstiftindikatorn i ca 5 sek sen startade motorn som vanligt och nu är det -2 grader ute.
To be continued....
av svecon
Tjo! min bilfan har varit "frisk" nu i typ 2 mån. men vägen dit tog ungefär ett år efter ihopmonteringen efter toppras. dels pga. okunskap om just D5:an och att man lysssnar på muppar som tror sig veta en massa :evil: ska du skaffa nån felkodsläsare så skaffa vida på stört, är ju hur klockrent som helst.
Inte för att det hjälpte mig att peka ut direkta orsaken men det hjälpte mig en bit på traven och det gör det än idag när nått går på tog.
Du skrev att du hade fått kamrems haveri, exakt vilka delar byttes på bilen?

mvh mackan
av svecon
Är det ca -5 eller kallare så lyser glödlampan längre, den slocknar en snabbis för att sen börja lysa igen. kolla hur den lyser vid ca -10 om du nu har så kallt där du bor?
av BjornHoffmann
Fick tag en topp från 11/07 som hade uppdaterat virvelspjäll. Följde även med kammar till den toppen. Annars är inget annat bytt.
@Svecon, vilken var orsaken till att din bil inte ville glöda riktigt?

Ska in till liljas på fredag och kolla koder. Får se vad det ger...
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]