Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Semperfi
Hej... Har nyligen gjort en bsr ppc steg 1 trimmning på min v70 2.4d 163 med 12000 mil på mätaren.
Blev en markant skillnad. Märkte idag när jag skulle klra om en bil att den släppte taget efter 2500rpm och drog mot 4000 utan att bilen flytta sig nämnvärt.
Förstår ju att det är kopplingen som sagt upp sig.
Frågan är nu om jag ska ha en ny orginal koppling eller någon annan förstärkt variant.
Orginal måste väl hålla för bsr steg 1?
av curry
Min 163:a har gått mer än det dubbla och orginalkopplingen håller i bra än, med nyinstallerat ppc-trim! Ingen tendens till slir änns när den belastas som mest vid 2000 varv och fullt pådrag. Beror ju som sagt på hur den körts, en motorbromsande pensionär som växlar ner genom växlarna inför en stoppskylt längre fram är väl lika illa som en gasglad pojk. Inte lätt att veta vid ett köp, jag hade tydligen tur. Sådant där slir vid full effekt är ju rena döden för svänghjulet också, så ett nytt svänghjul inkl kompl. koppling och slavcylinder ligger väl i korten här tyvärr.
av Semperfi
Somsagt bara på 5 väx ja märker det annars så går den fint. Blur att putta i org program nu.. tills kopplingen är bytt.
kör ju inte runt å skirar på kopplingen.
av curry
Det låter förnuftigt...dessa svänghjul är dyra, och bra beg är svåra att hitta. Själv tror jag mitt håller på att utveckla denna sjuka:
Att byta är ju inte gjort på en kväll när tanten ser på tv, så det är inget jag ser fram emot. Fast de kan tydligen låta i många mil innan det blir akut.
av Semperfi
Programera till org nu. Nu märker man inte något.. blir lite mer kräm med bsr..
ny koppling blir det tur man har snälla kompisar som kan hjälpa en.
av basberoende
Var i landet befinner ni er? Jag bytte svänghjulet på min d5 för 2 år sedan. Jag gav då 5000:- för ett helt nytt svänghjul av märket LUK hos en firma (samma som volvo original) Volvo skulle ha nästan 10 000:- med rabatt för svänghjul. Bara en liten undran samt ett tips
av Cedrix
Har troligen fel på mitt svänghjul också, skrammlar när bilen står på tomgång och vid vissa varvtal vis gaspådrag.
Bytte kopplingen för 3 år sedan, var fjädrarna i min koppling som var för svaga så det började slira.
Är en 04:as D5:a KCR 28.000 mil

Tar en helg att byta koppling/svänghjul för en sådan som jag (hobbyskruvare utan erfarenhet).

Ingen som lyckts reparera/renovera ett DMF svänghjul?
Laddinställningar i sensus

Har inte sett några laddningsinställnin[…]

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]