Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av iigloo
Är det någon här som vet varför det skiljer på optimeringen för T3 och T4? Är det inte likadana motorer? Efter optimeringen har T4 väldigt mycket bättre vrid vid låga varv jämfört med T3 som för övrigt inte är värt pengarna då vridet ligger oförändrat på låga varv.
av Petzzon
iigloo skrev:Är det någon här som vet varför det skiljer på optimeringen för T3 och T4? Är det inte likadana motorer? Efter optimeringen har T4 väldigt mycket bättre vrid vid låga varv jämfört med T3 som för övrigt inte är värt pengarna då vridet ligger oförändrat på låga varv.
Det är garanterat för att den som början betalat mest skall också i slutändan få det. Du kan få en T3 att bli en T4 men inte mer. Samma gäller numera för D4 vs D5 med Polestar.

Andra trimfirmor löser det du önskar.
Användarvisningsbild
av iigloo
Jag har sneglat på BSR. Tyckte det verkade smidigt då jag kan återställa inför service.

Helst av allt vill jag ha Polestar för maskinskadeförsäkringens skull. Tycker det är tråkigt att de begränsar valet pga den policyn. De borde ha olika nivåer till olika pris.

Har mailat Polestar. Inte så hoppfull att få svar, men det är värt ett försök.

Finns det ingen här som sitter på mer info om Polestar?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Måste man inte få en pinkod från Volvo för att kunna trimma bilen via någon annan firma än Polestar eller hur ligger det till?
av perhall
Poängen med att återstålla inför service tycker jag är tveksam.
Men det kanske är bra när man ska sälja bilen.
1. Allt är normalt med bilen, mekanikern märker inte/bryr sig ej om bilen är optimerad
2. Något är fel och går på garantin, då hjälper det inte alls att ha "avoptimerat" om det har med drivlinan att göra, för det ser de direkt, och är det t ex elbakrutan som pajat så kollar de inte om drivlinan är optimerad.
PH
Användarvisningsbild
av iigloo
perhall skrev:Poängen med att återstålla inför service tycker jag är tveksam.
1. Allt är normalt med bilen, mekanikern märker inte/bryr sig ej om bilen är optimerad
2. Något är fel och går på garantin, då hjälper det inte alls att ha "avoptimerat" om det har med drivlinan att göra, för det ser de direkt, och är det t ex elbakrutan som pajat så kollar de inte om drivlinan är optimerad.
PH
Vad händer vid en mjukvaruuppdatering om det ligger en BSR-mjukvara i?
Hur menar du att de ser direkt att den varit optimerad vid skador på drivlinan? Det blir nästan samma effekt med Polestar till T4 och T4 är identisk med T3?
Användarvisningsbild
av iigloo
Har varit i kontakt med Polestar och de sa, som jag trodde, att det är Volvo som bestämmer vilken prestandaoptimering bilarna ska ha. Polestar har tydligen inget med det att göra.

Gav dem förslaget att införa olika steg för Polestar.

Steg 1: ECO = Lägre förbrukning, c:a 6000kr
Steg 2: Optimal = Nuvarande, c:a 9000kr
Steg 3: R = Maximalt uttag, c:a 12000kr

Hjälp gärna till att pusha på genom att maila Polestar och Volvo om detta. :)

Kom gärna med synpunkter. Inget trams och flams :wink:
av perhall
iigloo skrev:
perhall skrev:Poängen med att återstålla inför service tycker jag är tveksam.
PH
Vad händer vid en mjukvaruuppdatering om det ligger en BSR-mjukvara i?
Hur menar du att de ser direkt att den varit optimerad vid skador på drivlinan? Det blir nästan samma effekt med Polestar till T4 och T4 är identisk med T3?
En del mjukvaruuppdateringar innebär att du måste åka tillbaka till BSR för att ladda om mjukvaran (eller går det att uppgradera den på nätet), i vissa andra fall påverkas inte den del som rör motorstyrning m m av uppdateringen.
Skulle växellådan rasa skulle de ta sig besvärat att kolla om bilen varit optimerad (med annat än Polestar) och då upptäcka det och sannolikt neka (full) ersättning.
PH
Användarvisningsbild
av iigloo
Det blev Polestar i varje fall. Nu har jag registreringbesiktat bilen och vilka jävla amatörer.

Han luktade fylla och sen ville han "kontrollera så chiptrimmningen var bra gjord"? Jag upplyste om att det var en mjukvaruuppdatering och sa att DET SER MAN INTE :lol: Jodå, han skulle kolla motorn, turbon och sånt...herregud :roll:
Sen skulle han ha tag i chassienr...vilket han inte hittade. Jag upplyste om att den satt långt ned under framrutan på förarsidan, men den "gällde inte" då jag kunde ha bytt den.....jodå :oops: Så han försökte riva loss tätningslisterna till motorhuven, dörrar och baklucka. Jag fick hejda honom varje gång och säga bestämt "DET GER DU FAN I" :evil: Fick ringa till Bilia och fråga medans de letade (förstärkning av tre gubbar tillkallades). Meken på Bilia blev förvånad och undrade vad de letade efter och fattade inte varför chassienr inte dög. De kunde sagt att de letade efter numret som var instansat under passagerarsätet fram :wink:

Under tiden fick jag säga till att de INTE ska stänga huv, dörrar och baklucka genom att trycka med hela handen direkt på lacken (ember svart metallic).

När det var klara skulle bilen "provköras" och avgasvärden skulle testas. Jag hänvisade till Volvos protokoll att inga värden förändras...det sket han fullständigt i. Så in i bilen och rivstart iväg (på nya, ej inkörda, vinterdäck med dubb).

Det som räddade honom från en framtid i rullstol var att han hade tre kollegor till som vittne :evil:

ALDRIG MER den jävla bilprovningen :-(O)

Enligt EU ska Sverige återställa v&arin[…]

OM RYSSEN KOMMER

Det har ju resten av världen vetat i år[…]

B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland)[…]

Men är kabeln som strömtjuven satt p&ari[…]